'Voorwaarts' specialiseert zich in de bouw van viskotters Terwijl Theun van den Beidt een tijd lang directeur was van de Enkhuizer v< Constructie Werkplaats (een vooftzetting van scheepswerf Stapel, waar hij B als jongeman had gewerkt), werd de werf in West-Graftdijk geleid door vi Rieuwert, zijn oudste zoon. Rieuwert was in 1927 op de werf komen werken. B direct na de lagere school. Scheepstekenen had hij geleerd bij Zwolsman in ai Zaandam, waar hij een jaar lang na een week van werken op de zaterdagmid- g( dag naar toe fietste. De administratieve kanten van het vak leerde hij op de Handelsavondschool te Purmerend. Na de oorlog had de werf een aantal jaren nodig om weer uit het dal omhoog te klimmen. Onontbeerlijk was daarbij de aanschaf van nieuwe machines en gereedschappen. In het boekjaar 1947-1948 werd voor maar liefst f 9.858 geïnvesteerd in een electromotor, twee dommekrachten, snijbrander, snijdoos, lasdoos, pomp, acetyleenontwikkelaar, zuurstofmeter, electrische installatie en veldsmidse. De eerste keer dat in het - helaas grotendeels verloren gegane - bedrijf sarchief de term kotter opduikt is eind 1944, in een contract dat J Lub uit Enkhuizen in dat jaar afsloot voor de levering (in 1948!) van een casco motorviskotter met twee visbunnen en geschikt voor de plaatsing van een 20 PK inductiemotor. Het 15 meter lange schip zou geleverd worden met twee masten van Amerikaans grenen; de voormast voorzien van een giek en een D< gaffel, twee zeilen bijgeleverd. Deze kotter was bestemd voor de IJsselmeervisserij. Hoewel er in de eerste decennia na de oorlog nog veel Ti sleepboten werden gebouwd, onder meer voor Engelhart (Beverwijk), Kooren, de Van Riemsdijk, Westerveld en Wilson (allen te Rotterdam), Van Raamsdonk SI en Van Rijk (beiden te Amsterdam) en Roosendaal (Enkhuizen), verschoof ge het accent toch steeds meer naar viskotters. KJ ta De bouw van een casco voor een viskotter duurde gewoonlijk twee tot zes de maanden; het werd meestal afgeleverd met het onderwaterschip buitenom in zo de koolteer, boven water in de menie of grijze grondverf en van binnen in de hj ijzermenie. Het afbouwen vond elders plaats, onder meer in Urk (Hoekman, op Hakvoort) en Katwijk (Machinefabriek en Constructiebedrijf Zwitser). ve De eerste door Teun van den Beidt rond 1960 op eigen risico gebouwde grote, Bi 36

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 1997 | | pagina 18