'Voorwaarts' specialiseert zich in de bouw van viskotters
Terwijl Theun van den Beidt een tijd lang directeur was van de Enkhuizer v<
Constructie Werkplaats (een vooftzetting van scheepswerf Stapel, waar hij B
als jongeman had gewerkt), werd de werf in West-Graftdijk geleid door vi
Rieuwert, zijn oudste zoon. Rieuwert was in 1927 op de werf komen werken. B
direct na de lagere school. Scheepstekenen had hij geleerd bij Zwolsman in ai
Zaandam, waar hij een jaar lang na een week van werken op de zaterdagmid- g(
dag naar toe fietste. De administratieve kanten van het vak leerde hij op de
Handelsavondschool te Purmerend.
Na de oorlog had de werf een aantal jaren nodig om weer uit het dal omhoog
te klimmen. Onontbeerlijk was daarbij de aanschaf van nieuwe machines en
gereedschappen. In het boekjaar 1947-1948 werd voor maar liefst f 9.858
geïnvesteerd in een electromotor, twee dommekrachten, snijbrander, snijdoos,
lasdoos, pomp, acetyleenontwikkelaar, zuurstofmeter, electrische installatie
en veldsmidse.
De eerste keer dat in het - helaas grotendeels verloren gegane - bedrijf
sarchief de term kotter opduikt is eind 1944, in een contract dat J Lub
uit Enkhuizen in dat jaar afsloot voor de levering (in 1948!) van een casco
motorviskotter met twee visbunnen en geschikt voor de plaatsing van een
20 PK inductiemotor. Het 15 meter lange schip zou geleverd worden met twee
masten van Amerikaans grenen; de voormast voorzien van een giek en een D<
gaffel, twee zeilen bijgeleverd. Deze kotter was bestemd voor de
IJsselmeervisserij. Hoewel er in de eerste decennia na de oorlog nog veel Ti
sleepboten werden gebouwd, onder meer voor Engelhart (Beverwijk), Kooren, de
Van Riemsdijk, Westerveld en Wilson (allen te Rotterdam), Van Raamsdonk SI
en Van Rijk (beiden te Amsterdam) en Roosendaal (Enkhuizen), verschoof ge
het accent toch steeds meer naar viskotters. KJ
ta
De bouw van een casco voor een viskotter duurde gewoonlijk twee tot zes de
maanden; het werd meestal afgeleverd met het onderwaterschip buitenom in zo
de koolteer, boven water in de menie of grijze grondverf en van binnen in de hj
ijzermenie. Het afbouwen vond elders plaats, onder meer in Urk (Hoekman, op
Hakvoort) en Katwijk (Machinefabriek en Constructiebedrijf Zwitser). ve
De eerste door Teun van den Beidt rond 1960 op eigen risico gebouwde grote, Bi
36