1-persoons jol aannam. In de fragmentarisch overgeleverde boekhouding duiken in die jaren enkele namen op. zoals Rothman Co en Sachsenberg AG te Dessau-Rosslau. die doen vermoeden dat de werf Duitse opdrachtgev ers had Dit lijkt overigens geen uitzondering want er waren niet veel bedrijven die Duitse defensie-orders weigerden. Voor Holland-Nautie werden in 1943 L-boten gebouwd. Dit was in feite een opdracht van de Duitsers, die een tijd lang het beheer van de werf hadden overgenomen. Om het vervoer over de weg en het spoor (om te beginnen naar de marine haven Den Helder) mogelijk te maken werden de linker- en de rechterzijde apart (en elk waterdicht) gebouwd. Voor gebruik konden de twee helften met zware bouten aan elkaar gezet worden. Volgens Cor Bommer ging het om 'overvalboten', die bij een landing op de Engelse kust zouden worden ingezet. Hij schatte hun lengte op 30 m. de breedte op 2x3 m. De kwaliteit van het door de werf afgeleverde werk liep overigens flink terug in de periode dat deze onder Duits beheer stond. Dirk de Jong vertelde hoe hij met een drevel zijn laswerk in die tijd moest merken met z'n nummer (188); de Duitsers hadden dit merken ingevoerd om sabotage tegen te gaan. Zij kwamen ook regelmatig, in vol ornaat en gewapend, controleren. «EST - 8RAF10UK UHnnairl >t*O0«WA**Ts" De ongewoon smalle huidplaten van deze in de Tweede Wereldoorlog voor Van Laar gebouwde sleepboot verraden nog het gebruik van rijplaten bij de bouw. Deze sleepboot voer voor de Duitsers naar Frankrijk en zou daar bij een bombardement verloren gaan. 35

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 1997 | | pagina 17