53
in. té2,8
De tentoonstelling is opgebouwd rondom zes onderdelen. In
het eerste deel wordt een historisch overzicht geschetst van
de opkomst van het Doperdom. Naast de boeken en portretten
van belangrijke voormannen, zal de Martelaers-Spiegel ge
opend liggen op de beschrijving van het proces tegen menniste
Rijpers in 1539. Op het Schermereiland volgden de Doopsgezin
den de zogenaamde Waterlandse richting. In het tweede deel
van de tentoonstelling zal daar nader op worden ingegaan.
Centraal in het derde deel staat het gemeente- en geloofs
leven.
Aparte aandacht krijgt het maatschappelijk leven. Naast de
hierboven genoemde "questie" rond de bouw van het raadhuis,
zullen diverse prenten, boeken, octrooien en voorwerpen een
beeld geven van de maatschappelijke activiteit.
De boekhandel van Claes Jacobsz en de rederijkerskamer vor
men de spil waarom het onderdeel cultureel leven draait.
Voor de belangstellende bezoeker is er een transscriptie be
schikbaar van de "Vastelavonts klught van een Jong getrout
paar".
De grote brand van 1654 heeft een groot deel van De Rijp in
de as gelegd. Hadden de gereformeerde predikanten Donius
en Simonides gelijk, toen zij deze ramp als een toorn Gods be
schouwden? Hoe dat zij;, dat tijdstip markeert wel ongeveer
het einde van de menniste dominantie in het dorp. We volgen
in het slotdeel de verdere ontwikkeling van het doperdom.
De tentoonstellingin nauwe samenwerking voorbereid St
opgezet met P.Visser, conservator kerkelijke collecties van
de Universiteitsbibliotheek Amsterdam, zal vergezeld worden
van een boek. De tentoonstelling wordt gehouden van 21 juni
tot 1 november 1992.
Ronald Steen
J
Oodfi~-
de Rijper
winkel-
ilje schreef
De afbeelding onderaan het titelblad hiernaast geeft een in
teressant panorama op het 17e eeuwse De Ryp te zien. Erboven
wordt verwezen naar een tekst uit het evangelie naar Johan-
nes:"Zegt gij niet: nog vier maanden, dan komt de oogst? Zie,
Ik zeg u, slaat uw ogen op en beschouwt de velden, dat zij
wit zijn om te oogsten". Hiermee werd bedoeld dat er in het
toenmalige De Rijp evangelisatiewerk viel te verrichten. De
put links was mede symbool van het evangelie, het "levende
water".