s
Woe s -
veel
/aarts
1. Ech-
ide
an de
Dirk
maan-
stukje
1 ve r -
:ten
R.O-
r op
toen
tuten
;en
estor t.
dden".
ïio wat
d.' Wie
;nder
elde
iuide-
ïger
2 St.
nemer,
icht
geks
rich-
l, zon-
terug
e hei-
9
ïge massa tot op grote hoogte. Boven Nigtevecht ontdekte
Van Ulsen een vliegtuig ca. 1500 meter lager. Hij dook
er op af, zag dat het een Nederlands toestel was en trok
weer op. Ontdekte ?nög een vliegtuig, wat in noordelijke
richting vloog, achtervolgd door de jager D XXI. Hij
dook op het onbekende toestel af en herkende het, op 6 00
meter afstand eveneens als een D XXI. Deze kwam, stij
gend, recht op hem af. Een botsing was het gevolg, waar
bij de G 1 het kielvlak en richtingroer van de rechter
staartdrager verloor. Het hoogteroer was zwaar be
schadigd. Door gas terug te nemen kon Van Ulsen voorko
men dat zijn toestel bleef stijgen. Hij meende zo wel naar
Bergen terug te kunnen keren om er te landen. Een schijn-
landing op 3000 meter hoogte leerde hem echter dat dit
veel te riskant was. Hij gaf sergeant Lok met gebaren
opdracht te springen. Toen hij zelf er uit wilde, en daar
toe het toestel op de rug wilde manoevreren, bleek dat
onmogelijk. Tenslotte manoeuvreerde hij het vliegtuig in
een duikvlucht voorover, na de motoren te hebben uitge
schakeld. Hij werd door die beweging uit zijn stoel getild,
maar bleef met een voet in het voetenstuur haken, kwam
plat achterover en gedeeltelijk buitenboord te hangen. Pas
nadat hij met zijn vrije voet een harde trap gaf, waar
door de stuurknuppel werd geraakt, maakte het vlieg
tuig een scherpe wending waardoor de vlieger uit het
toestel werd geslingerd.
De D XXI had na de botsing vrij normaal kunnen door
vliegen en maakte een geslaagde landing op Schiphol.
ÜS9
.i4 f
<r
Ni