huidige Gereformeerde Kerk tot gevolg had Waterlands-doopsgezinden vormden één van de ane indertijd bestaande doperse groeperingenhet was de meest "rekkelijke". De Friese doopsgezinde ge meenten waren rechtzinnig en de Vlaams-doperse ge meenten zaten er zo'n beetje tussen in.) C. Booy Een dominee voor de Rijper gereformeerden Wie een geschiedenis van de gereformeerden van De Rijp wil schrijven, moet natuurlijk beginnen in de 1 6e eeuw. In deze beginjaren van het protestantisme in De Rijp speelden echter ook de doopsgezinden een be langrijke rol. Volgens Van Dooregeest en Posjager waren zij het. die rond 1572 de eerste protestantse dienst in de kerk van De Rijp hielden. Al snel moesten deze doopsgezin den de kerk afstaan aan de gereformeerden. Het zou echter tot 1622 duren voordat de gereformeerde kerk van De Rijp een eigen predikant zou krijgen. Tot 1622 werden de gereformeerden van Graft (en Graftdijk en het Noordeinde) en De Rijp namelijk be diend door één predikant. Van 1591 af was dat Wouter Adriaensz. Bekend is dat hij gewoonlijk in ieder geval op zondagochtend in Graft preekte en 's middags in De Rijp. Gegevens over meer diensten ontbreken. In 1607, toen De Rijp een zelfstandige gemeente werd, door zich van Graft los te maken, was er dus nog geen kerkelijk scheiding doorgevoerd. Wel was ten aanzien van de kerk besloten dat de kerkelijke goederen in het bezit van Graft zouden blijven. Met de inkomsten daar uit kon men de kerk en de predikant onderhouden. De Rijp, dat zelf zijn eigen kerk en school moest onder houden, kreeg slechts eenderde van de armengoederen. Ook moest De Rijp nog 50 carolusguldens per jaar bij dragen voor het onderhoud van de gemeenschappelijke predikant.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 1986 | | pagina 10