blank glas-in-lood raam, de voorstelling
van "Rebecca bij de bron, die de knecht ir
van Abraham te drinken geeft" en "Jezus ir
roept Mattheus de tollenaar tot het er
apos telamb twj
De ramen 2 en 3 zijn beide in grisaille Te
("in 't graauw"aldus dhr Hooft) ge- we
schilderdti
Beide zouden dus in aanmerking kunnen vc
komen voor het door dhr Hooft beschreven Vc
raam 3. Het kan uiteraard maar één van "E
beide zijn. Zou de restaurateur er toch wi
in geslaagd zijn raam 2 uit de opsomming me
van dhr Hooft te completeren en te her- we
stellen? bi
Met een eventuele bevestiging van die is
vraag is de ramenpuzzel nog niet geheel Op
opgelost. wa
De beschrijving uit 1896 vermeldt name- va
lijk over raam 21, dat is het raam juist "R
ten westen van de huidige plaats van het tw
orgel: en
"Volgens ontvangen mededeeling bevatte To
dit raam vroeger eene voorstelling van To
Salomo's eerste gericht. So
Voor een twintigtal jaren is dat ver- de
vangen door eene met olieverf op matglas Pi
geschilderde voorstelling, die nagenoeg Kr
geheel verdwenen is. Dit raam is volstrekt Is
zonder waarde en onherstelbaar.". Ao
Tegenwoordig bevindt zich op die plaats Ov
een in grisaille uitgevoerde voorstelling wa
van de bouw van de tweede tempel in zo
Jeruzalem, welke voorstelling, naar men De
aanneemt, betrekking had op de wederop- op
bouw van de Rijper kerk na de brand van He
165A. Het is een schenking van de destijds pa
"regerende kerkmeesteren" he
Ernaast bevond zich in 1896 het"raam met an
de staartster", waarover dhr Hooft vermeldt:
"Dit raam bevat twee wapens onder ééne
kroon, van particulieren. Het vrouwenwapen
ontbreekt; het andere is gedeeld: links
60