TH. H. J. COPPERS, Heden overleed, door een noodlottig ongeval, mijn lieve Man Reserve 1ste Luitenant Vlieger, Invlieger der N.V. Koolhoven Vliegtuigen. Mevr. R. COPPERS—WILBERS. Voorburg (Z.-H.), 4 Januari 1940, "Westerlookade 12. De plechtige Requiem zal worden opgedragen in de Parochie kerk van den H. Martinus (Oosteinde te Voorburg) Maandag 8 Januari a.s. te 10.45 uur, waarna de begrafenis van uit de kerk zal plaats hebben, ongeveer 12 uur op de R.K. Begraaf plaats aldaar. Overlijdensadvertentie in De Maasbode van 6 januari 1940. als 'bravoure-jongen' die graag voor de sterke man doorging, niet zeer geneigd direct fouten of niet geheel volgens plan lopende zaken toe te geven. Zijn trots als bommenwerper was in het geding.' 'Van Prooijen probeerde de zaak voor de commissie nog wel precies uiteen te zetten, maar kreeg daartoe de gele genheid niet. De enige vraag die vol gens de commissie ter zake deed: wist Coppers op het kritieke moment dat de bom waarschijnlijk raak zou zijn of niet? Aangezien het antwoord op die vraag ja was, besloot de commissie tot opzet', aldus Blom. Zilveren sigarenkist Terug naar 1936. Het Vaderland bericht op 31 maart dat Coppers 'met stille trom per 'Baloeran' is ver trokken'. Toch bleef dit vertrek niet geheel onopgemerkt. 'Namens een aantal ingezetenen van Semarang is officier-vlieger Coppers een blijvend aandenken aangeboden, dat vergezeld ging van een schitterende bloemen hulde. Het aandenken, een zilveren sigarenkist, draagt een inscriptie, die den heer Coppers de overtuiging zal blijven schenken, dat er in Indië nog veel menschen zijn, die zijn daad wèl gewaardeerd hebben, en die hem, in helaas wrange tegenstelling met veel anderen, zullen blijven gedenken als: den man die den moed had.' Coppers treedt in dienst bij de N.V. Vliegtuigenfabriek Koolhoven. Met zijn werk als testvlieger haalt hij meermalen de publiciteit. In 1937 maakt hij een noodlanding bij Poortugaal met een verkenningsvlieg tuig. In 1938 oogst hij op het vlieg veld van Parijs bewondering door een spectaculaire duikvlucht met een FK-58. Met een snelheid van 890 km. duikt hij van een hoogte van 4500 meter omlaag. Voor toen een record. Op de terugweg naar Rotterdam moet hij dat toestel wegens gebrek aan ben zine in een weiland bij Gent aan de grond zetten. Bij een bezoek van prins Bernard in 1939 aan de fabrieken van Koolhoven demonstreert Coppers twee toestellen. De prins filmt zijn stunts en neemt na afloop uitgebreid de tijd voor een praatje met hem. Op 5 januari 1940 melden de kran ten het verongelukken van Coppers. Tijdens een officiële proefvlucht voor autoriteiten stort zijn eenmotorig lestoestel van het type FK-56 door o.a. vleugelbreuk bij Pernis neer. Vol gens de Haagsche Courant zagen toe schouwers dat de duikvlucht te lang werd doorgezet. 'Het lukte de vlieger niet het toestel horizontaal te trekken. Op 100 meter van de grond heeft hij nog getracht uit het neerstortende toestel te komen. Met zijn valscherm sprong hij uit de cockpit. Waarschijnlijk is de afstand te kort geweest om de parachute gele genheid te geven zich te openen. De parachute is aan het neerstortende toestel blijven haken. Coppers werd hierdoor met het vallende toestel meegesleurd. Het ongeval gebeurde op 5 km. afstand van het vliegveld Waalhaven. Het toestel kwam terecht op een stuk bouwland. Het slachtoffer was 34 jaar.' Volgens het Rotterdamsch Nieuws blad is de naam Coppers bij allen die in de luchtvaart belang stellen, goed bekend. 'Zijn collega's waardeerden hem als een uitermate kundig, onver schrokken, maar nimmer roekeloos vlieger, die de stoute toeren - ver- eischt door zijn gevaarlijk beroep - op bewonderenswaardige wijze ver richtte. Hij is gevallen in het beroep, dat hem zoo lief was.' Coppers wordt op de r.-k. begraaf plaats in Voorburg begraven, met militaire eer. Na de kerkdienst dra gen onderofficieren de kist naar zijn laatste rustplaats. Vier officiervliegers fungeren als slippendragers. Personalia Piet Bakker, geboren op 17 juni 1914 in Den Helder, was de jongste uit een gezin van vier kinderen. Samen met de twee andere Nederlandse slachtof fers van de bom - tamboer J.C. de Bree (20) uit IJmuiden en marinier W.A. Kroeskop (21) uit Amsterdam - is hij begraven op het eilandje Pur- merend (Pulan Bidadari) in de baai van Batavia. In zijn dagboek beschrijft vlootaalmoezenier Alink hen als 'goede jongens'. Hij is ervan overtuigd dat zij in geen geval deelnamen aan de muiterij. Op 15 februari noteert hij in zijn dagboek: 'Officieële lijst van muiters a/b Zeven Provinciën ver schijnt. Er is geen lid van ons bij.' Th.H.J. Coppers werd geboren op 9 augustus 1906 in Den Haag. Na zijn opleiding tot vlieger op Soesterberg 26

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2014 | | pagina 26