TH. H. J. COPPERS,
Heden overleed, door een noodlottig ongeval, mijn lieve Man
Reserve 1ste Luitenant Vlieger,
Invlieger der N.V. Koolhoven Vliegtuigen.
Mevr. R. COPPERS—WILBERS.
Voorburg (Z.-H.), 4 Januari 1940,
"Westerlookade 12.
De plechtige Requiem zal worden opgedragen in de Parochie
kerk van den H. Martinus (Oosteinde te Voorburg) Maandag
8 Januari a.s. te 10.45 uur, waarna de begrafenis van uit de
kerk zal plaats hebben, ongeveer 12 uur op de R.K. Begraaf
plaats aldaar.
Overlijdensadvertentie in De Maasbode van 6 januari 1940.
als 'bravoure-jongen' die graag voor
de sterke man doorging, niet zeer
geneigd direct fouten of niet geheel
volgens plan lopende zaken toe te
geven. Zijn trots als bommenwerper
was in het geding.'
'Van Prooijen probeerde de zaak voor
de commissie nog wel precies uiteen
te zetten, maar kreeg daartoe de gele
genheid niet. De enige vraag die vol
gens de commissie ter zake deed: wist
Coppers op het kritieke moment dat
de bom waarschijnlijk raak zou zijn of
niet? Aangezien het antwoord op die
vraag ja was, besloot de commissie tot
opzet', aldus Blom.
Zilveren sigarenkist
Terug naar 1936. Het Vaderland
bericht op 31 maart dat Coppers
'met stille trom per 'Baloeran' is ver
trokken'. Toch bleef dit vertrek niet
geheel onopgemerkt. 'Namens een
aantal ingezetenen van Semarang is
officier-vlieger Coppers een blijvend
aandenken aangeboden, dat vergezeld
ging van een schitterende bloemen
hulde. Het aandenken, een zilveren
sigarenkist, draagt een inscriptie, die
den heer Coppers de overtuiging zal
blijven schenken, dat er in Indië nog
veel menschen zijn, die zijn daad wèl
gewaardeerd hebben, en die hem, in
helaas wrange tegenstelling met veel
anderen, zullen blijven gedenken als:
den man die den moed had.'
Coppers treedt in dienst bij de N.V.
Vliegtuigenfabriek Koolhoven.
Met zijn werk als testvlieger haalt
hij meermalen de publiciteit. In
1937 maakt hij een noodlanding bij
Poortugaal met een verkenningsvlieg
tuig. In 1938 oogst hij op het vlieg
veld van Parijs bewondering door
een spectaculaire duikvlucht met een
FK-58. Met een snelheid van 890 km.
duikt hij van een hoogte van 4500
meter omlaag. Voor toen een record.
Op de terugweg naar Rotterdam moet
hij dat toestel wegens gebrek aan ben
zine in een weiland bij Gent aan de
grond zetten. Bij een bezoek van prins
Bernard in 1939 aan de fabrieken van
Koolhoven demonstreert Coppers
twee toestellen. De prins filmt zijn
stunts en neemt na afloop uitgebreid
de tijd voor een praatje met hem.
Op 5 januari 1940 melden de kran
ten het verongelukken van Coppers.
Tijdens een officiële proefvlucht voor
autoriteiten stort zijn eenmotorig
lestoestel van het type FK-56 door
o.a. vleugelbreuk bij Pernis neer. Vol
gens de Haagsche Courant zagen toe
schouwers dat de duikvlucht te lang
werd doorgezet.
'Het lukte de vlieger niet het toestel
horizontaal te trekken. Op 100 meter
van de grond heeft hij nog getracht uit
het neerstortende toestel te komen.
Met zijn valscherm sprong hij uit de
cockpit. Waarschijnlijk is de afstand
te kort geweest om de parachute gele
genheid te geven zich te openen. De
parachute is aan het neerstortende
toestel blijven haken. Coppers werd
hierdoor met het vallende toestel
meegesleurd. Het ongeval gebeurde
op 5 km. afstand van het vliegveld
Waalhaven. Het toestel kwam terecht
op een stuk bouwland. Het slachtoffer
was 34 jaar.'
Volgens het Rotterdamsch Nieuws
blad is de naam Coppers bij allen die
in de luchtvaart belang stellen, goed
bekend. 'Zijn collega's waardeerden
hem als een uitermate kundig, onver
schrokken, maar nimmer roekeloos
vlieger, die de stoute toeren - ver-
eischt door zijn gevaarlijk beroep
- op bewonderenswaardige wijze ver
richtte. Hij is gevallen in het beroep,
dat hem zoo lief was.'
Coppers wordt op de r.-k. begraaf
plaats in Voorburg begraven, met
militaire eer. Na de kerkdienst dra
gen onderofficieren de kist naar zijn
laatste rustplaats. Vier officiervliegers
fungeren als slippendragers.
Personalia
Piet Bakker, geboren op 17 juni 1914
in Den Helder, was de jongste uit een
gezin van vier kinderen. Samen met
de twee andere Nederlandse slachtof
fers van de bom - tamboer J.C. de
Bree (20) uit IJmuiden en marinier
W.A. Kroeskop (21) uit Amsterdam
- is hij begraven op het eilandje Pur-
merend (Pulan Bidadari) in de baai
van Batavia. In zijn dagboek beschrijft
vlootaalmoezenier Alink hen als
'goede jongens'. Hij is ervan overtuigd
dat zij in geen geval deelnamen aan
de muiterij. Op 15 februari noteert hij
in zijn dagboek: 'Officieële lijst van
muiters a/b Zeven Provinciën ver
schijnt. Er is geen lid van ons bij.'
Th.H.J. Coppers werd geboren op 9
augustus 1906 in Den Haag. Na zijn
opleiding tot vlieger op Soesterberg
26