Hoort, hoort, zegt het voort! Rens Schendelaar In de dorpen Huisduinen en Den Helder kwamen namen van beroe pen of combinaties van beroepen voor die wij in de huidige tijd niet meer kennen. Zo was de chirurgijn (medisch behandelaar) ook bar bier, en de schoolmeester had er soms functies bij als koster, klok kenluider, voorzanger of brief schrijver. Het ambt postiljon is verdwenen, dat was de postrijder per paard. Ook het ambt bakenmeester ken nen wij niet meer, tegenwoordige bekend als havenmeester. De schout is burgemeester geworden en de schepenen waren wethouders en gemeenteraad tegelijk. Verder zijn er sinds het opheffen van de weeshuizen geen weesmeesters meer, zij had den de oppervoogdij over de wezen en behartigden hun belangen. Ook is toen het beroep vader en moeder van het weeshuis verdwenen. En er bestaat geen dorpsvarkensslachter meer die alleen tussen 15 oktober en 29 december mocht slachtten. Bijzon der was ook de functie van gerecht bode, hij verzorgde de arrestanten terwijl hij tevens het ambt deurwaar der bekleedde. Andere bijzondere beroepen waren de dorpsomroeper en de vrouwelijke turftonster en hei meiden. Dorpsomroeper De dorpsomroeper was in vroeger tijd een man van betekenis. Hij moest redelijk geschoold zijn en hij moest betrouwbaar en goed bekend staan. Het beroep is al eeuwenoud, in de middeleeuwen had ieder dorp en elke stad zijn eigen omroeper. Wan neer bijvoorbeeld een verkoping zou plaatsvinden of vis aan de markt was, dan werd de omroeper opgedragen aan de hoeken van straat en steeg de bewoners bijeen te roepen door te roepen en of met het bekken te slaan en dan met luide stem te verkondigen wat hij te zeggen had. De omroeper maakte ook geboorten, overlijden en andere gebeurtenissen in zijn dorp bekent. Een ander belangrijker aspect van zijn taak was het uit naam van de overheid aankondigen van beslui ten en wetten. Immers veel mensen konden niet lezen en schrijven maar moesten wel op de hoogte zijn van wetten en regels. Daarnaast werd de omroeper in de arm genomen door schip pers, lokale nering doenden en burgers voor een bekendma king. Hij was sober gekleed in een kiel met pet en klompen. Vanaf de tweede helft De omroeper trekt de aandacht van de bewoners door luid op het bekken te slaan om zijn boodschap te verkondigen. van de 19e eeuw ging de omroeper gekleed in een donker kostuum met hoed of pet. Zijn boodschap begon nen vaak met teksten als: "Boeren, burgers en buitenlui", of "Hoort, hoort, zegt het voort..." De dorpen Huisduinen en Den Hel der hadden beiden een eigen omroe per die beschikte over een bekken om de burgers attent te maken op de te melden aankondiging. De opdracht gever had de keus om te laten omroe pen met óf zonder bekkens, met het bekken was duurder. In 1795 schreef de secretaris van het dorpsbestuur Pieter Groen in het Resolutieboek dat de schout en sche penen van Huisduinen en Den Helder de tarieven van de omroeper hadden vastgesteld en geordonneerd. Zonder bekken kostte het omroepen dat er turf of hout in de haven het Nieuwediep was aangekomen twee stuivers, het omroepen dat kaaglie- den of schippers op hun schip plaats hadden voor passagiers en of vracht bedroeg anderhalve stuiver. Voorts moest door een ieder die een wille keurige opdracht gaf betaald worden: voor één of twee roepen een stuiver, voor drie, vier of vijf roepen twee stuivers, en voor iedere roep meer vier penningen. Met het bekken betaalde men voor bovenstaande roepen ongeveer het dubbele. Voor de aankondiging met het bekken van de verkoop van hui zen, land, kagen, schuiten en een boelhuis lag de omroepprijs op twee stuivers. Voor de roep met bekken dat er haring was rekende hij voor iedere tal (200 stuks) een penning: "Van alle vis van burgers of vreemden die op 't Nieuwediep, strand of stroom ver kocht wordt, zal de omroeper genie ten van levendige en dode kabeljauw 18

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2014 | | pagina 18