23 November 2013, Sinterklaas (toen al) met bruine Pieten in Julianadorp op het Loopuytpark. Wat moest ik als RK jongetje uit de Pilo (Visbuurt) met Tessel. Daar had ik al genoeg moeite mee op de lagere school in de Stakman Bossestraat. Iedereen sprak altijd over Tessel. Maar je schrijft Texel, en op school probeerden zij mij te leren dat je dat als Teksel moest uitspreken. Dat geloofde toch niemand in de Vis- straat. Sprak ik dialect of onze eigen taal? En protestanten, die waren toch ongelovig, dat waren toch afvalligen? Opa wist wel beter. Zijn moeder was Martje Bethlehem (1844-1933) geboren en getogen in Helder en van huis uit Nederlands Hervormd. Haar vader Pieter Bethlehem (1807-1845) kwam van dat in het boek genoemde Oosterend. Haar moeder was Neeltje Pieters Daalder (1774-1853) geboren in Den Hoorn, overleden in Den Hel der. Geregistreerd als Gereformeerd. 'Fijn en Grof' Het heeft een tijdje geduurd voordat ik het begon te begrijpen. Maar ik dwaal verder af. Texel, prach tige verhalen, schitterende cultuur. Een cultuur met haar eigen Sinter klaas, toen het grootste en mooiste feest van de Texelaars. Maar dat blijken wel twee feesten te zijn: Junge Sunderklaas en Ouwe Sunderklaas. In het hoofdstuk "Aai speelt voor Sinter klaas" wordt het verschil op een prach tige manier samengevat: "Skoolkienders passé niet op ouwe Sunderklaas". Het kinderfeest was op 5 december. Met een masker op, op straat spelen. Een mandje bij de schoorsteen zetten, een liedje zingen en dan naar bed. De volgende dag vroeg op en kijken waar het mandje, en dan met inhoud, ver stopt zou zijn. Als het gevonden was, werd Sunderklaas bedankt, en daar mee was Soekertjesdag voorbij. Oude Sunderklaas wordt op 12 decem ber gevierd. Het verschil in deelname, ongeveer de leeftijd van 12 jaar. Immers dan was je ook oud genoeg om te gaan werken. Zoals vroeger bij onze vissers, oud genoeg om mee naar zee te gaan. Ouwe Sunderklaas is een verkleedfeest waarbij de ouderen zich onherkenbaar proberen te vermom men. Daarmee langs de huizen gaan en bekenden in de maling proberen te nemen. De kunst is om zo lang moge lijk onherkenbaar te blijven. Aan het begin van de avond worden de jongeren van de straat gejaagd door de streetfegers, angstaanjagende figuren met een zak onder hun arm, een bos buigzame twijgen in de ene en een koehoorn in de andere hand. Wie niet tijdig genoeg zijn biezen pakte, kreeg een haal met de zwiepende takken en wie ze vingen werd hals over kop in de enorme zak geduwd. Het was een gru welijk heerlijk spel. Straatvegers die kleine kinderen van gen omdat ze nog niet groot genoeg zijn om het grote feest, het feest van verkleden en misleiden, van in de maling nemen, mee te vieren. Een takkenbos, en zelfs in de zak. Straat vegers, het is maar een heel klein sprongetje naar de schoorsteenvegers. Nationaal Erfgoed? De vastlegging betekent niet dat er niets meer kan veranderen aan Sinterklaas. Het is een dynamisch feest, de tijdgeest heeft invloed, maar we kunnen er zo wel voor zorgen dat de bevolking het feest blijft beleven zoals we dat al gene raties doen. In 1923 vertrekt Clasina Kuperus (1902) met haar echtgenoot Pieter Karei Minneboo (1901) naar Amerika. Daar komt Santa Claus jaarlijks op bezoek. Santa Claus de verbastering van onze Sinterklaas. Hij is dan al ver anderd in de Kerstman. In 1930 kreeg de Amerikaanse tekenaar Haddon Sundblom de opdracht van Coca-Cola om een serie advertenties te ontwerpen voor de aanstaande kerstperiode. Die reclamecampagnes, vooral die in de jaren dertig, droegen bij tot het huidige uiterlijk en de grote bekendheid van Kerstman Santa Claus. Beleven zoals wij dat al generaties doen? Volgens mij wist Opa Snel 60 jaar geleden al beter. Het boek heeft wellicht toen al de aanzet gegeven voor mijn huidige ver dwalen. 15

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2014 | | pagina 15