Gravure uit de 18e eeuw met Nederlandse walvisvaarders jagend op Groenlandse walvissen. Op de achtergrond is de Beerenberg op Jan Mayen te zien. De Noordsche Compagnie besloot dat jaar een groep mannen op het eiland te laten overwinteren om de gebouwen en andere bezittingen te beschermen tegen plundering door rivaliserende (Baski- sche) walvisvaarders. Een groep van 7 man onder leiding van kapitein Out- ger Jacobsz van Grootebroek verbleef gedurende de winter 1633/34 onder erbarmelijke omstandigheden op het eiland. Uiteindelijk stierven zij allen aan scheurbuik en andere ontberingen. Dankt het drankje haar naam aan een ver verleden? Het zou zo maar kun nen. En dan is het niet het door de Friezen tot hun nationale drank ver heven bitter, maar zijn het de genen van een west-friese voorouder die er voor zorgen dat ik ver dwaal. In 1930 heeft de Nederlandse regering een gedenksteen op het eiland laten plaatsen ter nagedachtenis aan de dramatisch verlopen overwintering. Dat monument is bij de tocht in 2014 opgeknapt. Ver Dwalen II Zwarte Piet, de knecht van Sinter klaas, staat ter discussie. Sommige Nederlanders menen dat de zwarte knecht verwijst naar het koloniale verleden van ons land. Zij maken bezwaar tegen de slaafse rol die Zwarte Piet krijgt toebedeeld. Heeft Zwarte Piets laatste uur geslagen? Het Sinterklaasfeest wordt daarom offi cieel belangrijk nationaal erfgoed. Dat zegt het Pietengilde, de vereniging van Zwarte Pieten en Sinterklazen. Zwar- tepietendiscussie, maar hoe zit het dan met Sinterklaas? Sinterklaas of Sint-Nicolaas is de hoofd figuur van ons jaarlijkse (kinder)feest dat op 5 en/of 6 december in Nederland, België en enkele (voormalige) konink- rijksdelen wordt gevierd. De moderne vorm van het feest komt waarschijn lijk door het prentenboekje 'Sint Nicolaas en zijn knecht' uit 1850 van de onderwijzer Jan Schenkman (1806 - 1863). "Zijn er nog boeken uitje Sinterklaas en Zwarte jeugd waarvan je denkt dat die invloed op je hebben gehad?" Als je die vraag krijgt moet je wel 65+ zijn, of in ieder geval al tot de grijze golf gerekend worden. Ja, die boeken zijn er vermoedelijk wel, maar om nu zo maar een titel uit de lagere school tijd te kunnen noemen blijkt toch redelijk moeilijk. Dan speelt het toeval, zoals altijd, haar eigen wijze rol. Ik was de zolder aan het opruimen om te bekijken wat nog wat langer bewaard moest blijven. Wat naar de (klein) kinderen zou kunnen of eigenlijk toch maar gewoon moest worden wegge daan. Dozen met speelgoed en boeken, en daartussen een boek uit mijn jeugd. Fijn en Grof Van D.L. Daalder met illustraties van Sjoerd Kuperus. De geschiedenis van een meisje en een jongen op Texel. Uitgegeven in 1950 door C.V. Uitge verij v/h C. De Boer jr. Ik kreeg het boek van opa Snel (1879- 1971). Opa Snel die een gelovige en actieve katholiek was. Die opa gaf een jeugdboek dat op een prachtige wijze vertelt over de verschillen tussen de protestantse gelovigen op Texel. Ver schil in geloven, maar vooral ook een tijdsbeeld van het oude Tessel. Het speelt zich af in Oosterend. Ik weet weer dat ik het als jongetje in één ruk uitlas. Uiteraard daarna volkomen in verwarring. Piet bij het stortbuis aan de Bassingracht in 1932. 14

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2014 | | pagina 14