De plaquette op de gedenksteen beschrijft enkele grote rampen waarbij duizenden drenkelingen te betreuren waren. s.o.s. 'Dit drama speelde zich af op ca. drie mijl buiten de haven van Den Helder en men moet toch hebben gezien op deze heldere dag dat er zich iets bijzonders voordeed', zo vervolgt Kieft zijn brief. 'Wel vroeg de semaphore te Den Helder met een lichtlamp wat er aan de hand was, doch de 'Wagemaker' kon niet antwoorden, omdat er geen radio aan boord was en zelfs geen seinlamp. Wel heeft een van de pas sagiers op de luchtfluit een S.O.S. uitgezonden, doch vermoedelijk werd dit in Den Helder niet begre pen. Toen deze passagier daarna probeerde een S.O.S. op de sirene uit te seinen, bleef de sirene steken en loeide wel geruime tijd doch een morse-signaal kon er niet mee wor den gegeven. 'De scheepjes van de Teso vervoe ren vooral in het drukke seizoen honderden mensen die hun leven toevertrouwen aan de gezagvoer der en de bemanning in het volste vertrouwen dat dit ervaren mensen zullen zijn. De handelingen van de scheepsleiding en de bemanning (een enkele goede uitzondering niet te na gesproken) doen bij mij de vraag rijzen wat er zich kan voor doen wanneer met deze schepen een ernstig ongeluk gebeurt. 'Zijn de reddingsmiddelen van dit schip in overeenstemming met de hoeveelheid passagiers die het ver voert? Waarom heeft het schip geen seinlamp? Oefent de bemanning wel eens in het hanteren en strijken van reddingboten; het werpen van boei en? Wordt wel eens gecontroleerd of de lijnen goed aan de boeien zijn bevestigd? Waarom werd geen noodvlag gehesen en waarom is er vanuit Den Helder, onze trotse ma rinebasis, geen enkele boot pools hoogte komen nemen?', zo vraagt Maarten Kieft zich af. De Heldersche Courant heeft deze brief nooit gepubliceerd. Was de kritiek onterecht? Of waren er an dere overwegingen om de vragen onbeantwoord te laten? De schrijver van de brief wist waarover hij sprak. Als adjunct-directeur van de Ko ninklijke Nederlandse Stoomboot Maatschappij had hij dagelijks te maken met vracht- en passagiers schepen op zee. Kieft deed voorts per brief een be roep op de VVV van Texel om bij de Teso aan te dringen op maatregelen. 'De schrik is mij om het hart gesla gen bij het machteloos aanzien van het geknoei van de scheepsleiding en een deel der bemanning van de 'Dr. Wagemaker'. Ik ben een groot liefhebber van Texel, doch na het geen ik gisteren heb meegemaakt, durf ik de levens van mijn gezin niet meer toe te vertrouwen aan de N.V. Teso, tenzij ingrijpende maatregelen worden genomen.' Reactie Teso Uiteraard hebben we geprobeerd te achterhalen hoe de leiding van Teso destijds op deze kritiek heeft gere ageerd. Cees de Waal, de huidige directeur van de Koninklijke N.V. Texels Eigen Stoomboot Onderne ming, laat na lezing van de brief van Kieft weten, te willen voorkomen dat een beeld wordt geschetst dat afbreuk doet aan de werkelijkheid en op die manier onbedoeld men sen schaadt. 'In mijn optiek zouden de rechtstreeks betrokkenen van toen (leiding en vaarploeg) nor maal gesproken persoonlijk in staat moeten worden gesteld om hun kant van het verhaal te delen, want alleen op die wijze wordt een com pleet en historisch zorgvuldig beeld geschetst. Echter, dat is thans niet meer mogelijk, omdat dit tragische feit zich ruim 60 jaar geleden heeft voorgedaan. In ons archief valt hier geen informatie meer over terug te vinden.' Reddingmaatschappij Behalve de verslagen in de krant is er nog een andere bron, de redding maatschappij. In het logboek van de toenmalige NZHRM staat over de zoektocht van de 'Prins Hen drik' naar de twee drenkelingen het volgende genoteerd: 'Op Zondag 26 April 1953 ten 19.30 uur kwam telefonisch bericht van het A.O.K. (Amphibie Opleidingskamp der Mariniers) Texel dat op het Mars diep een vlet of zeilbootje omgesla gen was waarin zich enige dames en heren bevonden. Onmiddellijk werd Schipper Bot gewaarschuwd en de Voorzitter van het Pl. Bestuur. Laatstgenoemde begaf zich a/b ter hoogte van de Steiger Texelse boot doch vernam aldaar dat de Texelse Rampspoed in het verleden 1/1 A zzih/K W'f"1 VN-::'!-»/ Nrv\. 9 storm U kijkt op het Marsdiep, het zeegat tussen Texel en het vasteland. Om van hier de beschutte Reede van Texel te bereiken moesten de handels- en oorlogs schepen verraderlijke zandbanken en stromingen passeren. Bij storm leidde dat veelal tot massale strandingen en schipbreuk. Zoals op 11 november 1683 toen de schepen van de Admiraliteit van net Noorderkwartier en Amsterdam stuk sloegen op de kust en met man en muis vergingen. Dat zelfs De Reede niet veilig was bleek op kerstavond 1593 toen daar bij vliegende 44 koopvaarders ten onder gingen waarbij 1050 opvarenden verdronken. rampen deden zich in de loop der eeuwen in de wateren rond Texel ettelijke voor, waarbij duizenden zeelieden jammerlijk omkwamen.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2014 | | pagina 9