De veerboot Dokter Wagemaker' werd in mei 1934 in gebruik genomen, in 1952 verlengd en omgebouwd van stoom- tot motorschip. Ze heeft meerdere reddingen op haar naam staan. staat de reactie van passagier Maar ten C. Kieft. 'Hier had mijns inziens het verlies van een mensenleven voorkomen kunnen worden, schrijft hij in een open brief aan de Helder- sche Courant. Kieft vat de gang van zaken als volgt samen: 'Om ca. 6.30 uur voer de 'Dr. Wagemaker' van de N.V. Teso op ca. 500 m. een onklaar geraakt zeilbootje voorbij. De mast van het wrakje stak toen nog met een hoek van 45 gra den voor ongeveer één derde boven het water uit en de twee drenkelin gen waren op die afstand duidelijk te zien. Toen mijn vrouw het ontdekte, lag het wrak ongeveer dwars van de 'Dr. Wagemaker'. Ik ben onmiddellijk naar de brug gelopen, waar bleek dat men niets had gezien. De 'Wagema ker' koerste onmiddellijk naar het wrak. De drenkelingen waren toen nog in goede conditie; het ongeluk was blijkbaar enkele minuten tevoren gebeurd. Geknoei 'Het geknoei dat daarop volgde en dat ca. 45 minuten duurde, was niet Het monument voor de omgekomen zeelieden op een duintop bij de Veerhaven van Texel. om aan te zien. Driemaal trachtte de 'Wagemaker' langszij het zeilbootje te komen, doch steeds kwam het schip te loevert van het wrakje te liggen. Nadat de vaart uit het schip was, had de wind het wrak echter zo ver weggezet dat het buiten het bereik van overgeworpen lijnen en reddingboeien kwam te liggen. Wel heeft een van de drenkelingen een overgeworpen reddingboei kunnen grijpen, doch toen men de lijn ging inhalen raakte de knoop, waarmee de lijn aan de reddingboei was be vestigd, los. 'Den tweede boei zou worden over geworpen, doch de matroos die dat zou doen kon de streng lijn die daaraan bevestigd zat, niet loskrij gen en moest aan de omstanders om een zakmes vragen. Deze boei, die aan het voordek aan bakboordzij was opgesteld, is niet gebruikt. 'Eerst nadat de 'Wagemaker' drie maal tevergeefs na het beschrijven van een grote cirkel het wrak had getracht te bereiken (steeds weer te loevert) werd bakboordsloep gestre ken. Ook hier was het gestumper verschrikkelijk. Op een bepaald mo ment hing de boot bijna loodrecht in de davits* en het is dank zij het oordeelkundig optreden van een van de passagiers (waarschijnlijk een Grote Vaart-man) dat de boot tenslotte gestreken werd. 'Toen de boot eenmaal in het water lag, had men nog grote moeite de bout uit de harpsluiting** te krij gen, omdat de bout vastgeroest zat. Waarom deze boten niet zijn uitge rust met een valpatent*** is mij niet duidelijk. 'Waarom men eerst na drie kwartier tobben een sloep buiten boord zette, is mij een raadsel. Wanneer men dit terstond had gedaan of desnoods nadat de eerste poging was mislukt, had men het verlies van een men senleven zeker kunnen voorkomen. 8

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2014 | | pagina 8