De motorloodsschoener 'Zeemeeuw' bij het Wierhoofd. hout bij het ezelshoofd doormidden brak. Na het losse tuig opgeklaart te hebben werd ten 7u30 koers gezet naar het Schulpengat.... Zeilden tot voor de haven en werden door de sleepboot Assistent in de haven en op de ligplaats gesleept. Meerden ten llu vast", zo schrijft schipper Hane- kroot. De schoener had een korte boeg spriet. Het langere kluiverhout was daar bovenop bevestigd door mid del van een zware ijzeren band, het ezelshoofd. Blijkbaar had de Rijkswerf Wil lemsoord, die alle loodsboten in onderhoud had, kluiverhouten in voorraad, want de volgende mor gen werd de schoener weer naar buiten gesleept door de 'Assistent'. Ter hoogte van het licht van Falga brak de sleeptros echter en moest de schoener al kruisende naar buiten zeilen. Om 11:30 uur zetten ze de loodsvlag weer in top, maar door de nog ruwe zee en de opkomende vloed konden ze niet verder naar buiten komen en werden ze ge dwongen weer naar de rede terug te keren. Pas een dag later zeilden ze naar zee. Er werden die week geen schepen beloodst. Schoener exit En zo regen de weken zich aaneen. De ene keer saai, de andere keer enerverend, dan weer mooi weer, gevolgd door een wilde stormach tige week, soms een week zonder een te beloodsen schip, de volgende weer vijf of zes schepen. Dan stopt het journaal van de schoener 'Nr.3' op maandagmorgen 27 augustus 1928 te 11:30 uur. Loodsschipper le klas F.N. Hanek- root schrijft: "Liepen te 9u naar bin nen voor loodsen, meerden te llu 30 in de haven aan de steiger. Konden wegens tij en tegenwind met de dag niet meer in zee komen". Er valt echter niet uit op te maken of ze de volgende dag door de ande re schoener is afgelost, maar het is wel opmerkelijk dat de schipper de haven invoer voor 'nieuwe' loodsen. Normaal werden zij namelijk met de afhaalkotter of het betonnings- vaartuig 'Amsterdam' naar buiten gebracht en op de rede of buiten het Schulpengat door de schoener overgenomen. Wel staat vast dat kort daarna het tijdperk van de zeilende loodsdienst bij Den Helder voorgoed voorbij was. Bronnen: Zes journalen loodschoener Texel- IJmuiden Nr.3 maart 1921 tot en met augustus 1928 Van scheepsjongen tot schipper, J. Leegwater, Amsterdam 1946 Beknopt overzicht van de diensten van het Loodswezen, enz. P.A. Rüeck, 1970 (niet gepubliceerd manuscript) Pompen, Paapen en kiellichten, G.M. de Vries, Den Haag, 1977 Offers van den strengen pligt, D.P.G. van der Horst, Hallum, 1979 Van Leitsagher tot loods, A.M. Overwater, Rotterdam 1981 Op Kruispost, zeilende loodsen voor de Nederlandse kust, Hans Beukema, Utrecht, 1983 Smakken en Kuiven, vier eeuwen loodsdienst op Amsterdam, H.A. Boekwijt, IJmuiden 1988 Pilots, vol.2, Tom Cunliffe e.a. Tours, 2002 21

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2014 | | pagina 21