De motorloodsschoener 'Zeemeeuw' bij het Wierhoofd.
hout bij het ezelshoofd doormidden
brak. Na het losse tuig opgeklaart te
hebben werd ten 7u30 koers gezet
naar het Schulpengat.... Zeilden tot
voor de haven en werden door de
sleepboot Assistent in de haven en
op de ligplaats gesleept. Meerden ten
llu vast", zo schrijft schipper Hane-
kroot.
De schoener had een korte boeg
spriet. Het langere kluiverhout was
daar bovenop bevestigd door mid
del van een zware ijzeren band, het
ezelshoofd.
Blijkbaar had de Rijkswerf Wil
lemsoord, die alle loodsboten in
onderhoud had, kluiverhouten in
voorraad, want de volgende mor
gen werd de schoener weer naar
buiten gesleept door de 'Assistent'.
Ter hoogte van het licht van Falga
brak de sleeptros echter en moest de
schoener al kruisende naar buiten
zeilen. Om 11:30 uur zetten ze de
loodsvlag weer in top, maar door
de nog ruwe zee en de opkomende
vloed konden ze niet verder naar
buiten komen en werden ze ge
dwongen weer naar de rede terug te
keren. Pas een dag later zeilden ze
naar zee. Er werden die week geen
schepen beloodst.
Schoener exit
En zo regen de weken zich aaneen.
De ene keer saai, de andere keer
enerverend, dan weer mooi weer,
gevolgd door een wilde stormach
tige week, soms een week zonder
een te beloodsen schip, de volgende
weer vijf of zes schepen.
Dan stopt het journaal van de
schoener 'Nr.3' op maandagmorgen
27 augustus 1928 te 11:30 uur.
Loodsschipper le klas F.N. Hanek-
root schrijft: "Liepen te 9u naar bin
nen voor loodsen, meerden te llu 30
in de haven aan de steiger. Konden
wegens tij en tegenwind met de dag
niet meer in zee komen".
Er valt echter niet uit op te maken
of ze de volgende dag door de ande
re schoener is afgelost, maar het is
wel opmerkelijk dat de schipper de
haven invoer voor 'nieuwe' loodsen.
Normaal werden zij namelijk met
de afhaalkotter of het betonnings-
vaartuig 'Amsterdam' naar buiten
gebracht en op de rede of buiten
het Schulpengat door de schoener
overgenomen.
Wel staat vast dat kort daarna het
tijdperk van de zeilende loodsdienst
bij Den Helder voorgoed voorbij
was.
Bronnen:
Zes journalen loodschoener Texel-
IJmuiden Nr.3 maart 1921 tot en
met augustus 1928
Van scheepsjongen tot schipper, J.
Leegwater, Amsterdam 1946
Beknopt overzicht van de diensten van
het Loodswezen, enz. P.A. Rüeck,
1970 (niet gepubliceerd manuscript)
Pompen, Paapen en kiellichten, G.M.
de Vries, Den Haag, 1977
Offers van den strengen pligt, D.P.G.
van der Horst, Hallum, 1979
Van Leitsagher tot loods, A.M.
Overwater, Rotterdam 1981
Op Kruispost, zeilende loodsen voor de
Nederlandse kust, Hans Beukema,
Utrecht, 1983
Smakken en Kuiven, vier eeuwen
loodsdienst op Amsterdam, H.A.
Boekwijt, IJmuiden 1988
Pilots, vol.2, Tom Cunliffe e.a. Tours,
2002
21