Met de loodsvlag in top Helderse loodsen onderzeil in de jaren twintig Maarten Noot Eigenlijk heb ik het als loods wel gemakkelijk gehad vergeleken met mijn collega's in de eerste helft van de 20e eeuw. Ik werd in het begin van de 21e eeuw met een snelle, door waterjets aangedreven loods- tender, comfortabel zittend in een leren stoel, droog en warm, naar het te beloodsen schip gebracht. Dat was tot het eind van de twin tiger jaren toch wel even anders. Hoewel er voor de havens van Rot terdam en Amsterdam al sinds het begin van de 20e eeuw gebruik werd gemaakt van stoomloodsvaartuigen, werden voor de andere Nederlandse havens, waaronder Den Helder, nog steeds loodsschoeners en kotters ingezet. De schoeners en kotters hadden over het algemeen geen motor en moesten dus alles met de zeilen doen. De loodsjol werd met een handtakel in het water gelaten en daarna ging men roeiend naar het te beloodsen schip. Hierbij werden slecht weer en hoge golven niet ge schuwd. Aflossing kruispost Vanaf 1851 tot aan de opening van het Noordzeekanaal in 1876 bloeide de haven van Den Helder als nooit te voren. Korte tijd daarna was het echter afgelopen. De scheepvaart ging weer naar Amsterdam, maar nu via IJmuiden. Ook de inspecteur van het Loodswezen, dat onder het Ministerie van Marine ressorteerde, verhuisde mee naar Amsterdam. De loodsen bleven echter in Den Helder wonen en voeren wekelijks, vanuit de Helderse haven met twee loodskotters naar IJmuiden. Daar hield de ene zich een paar zeemijl ZW van de haven op voor schepen komende uit het zuiden. De ander deed dat een paar zeemijl NW van de haven voor uit de noord ko mende schepen. Deze kotters bezet ten de zogenaamde kruisposten. Zij werden in 1908 echter vervangen door een stoomloodsvaartuig, dat vanuit IJmuiden ging varen. Jaren lang werd daar afgelost op dinsdag en wel om half tien 's morgens. Dat was namelijk de tijd dat de loodsen, die met de eerste trein vanuit Den Helder waren vertrokken, in IJmui den arriveerden. Ondanks het feit dat alle zeeloodsen vanaf 1922 (op heffing post Dungeness) in IJmui den woonden werd dit ritueel tot in de jaren zestig voortgezet. Dungeness Voor de Engelse kust ter hoogte van Dungeness bevonden zich al eeuwen Nederlandse loodsboten en aan het begin van de 20e eeuw voeren daar zeeloodsen met loodsschoeners voor zowel de Schelde, Rotterdam als IJmuiden. Deze laatste schoener werd vanuit Den Helder bemand. Kapiteins, van vooral zeilschepen, die met hun schip het Kanaal inkwamen hadden graag al vroeg een loods aan boord voor een van de grote Nederlandse havens. Noodgedwon gen werd deze service in de Eerste Wereldoorlog gestaakt en daarna in 1922 geheel opgeheven, daar het eco nomisch niet meer verantwoord was. De zeeloodsen verhuisden toen allen van Den Helder naar IJmuiden. Kruispost voor Helderse kust Voor de Helderse kust had men twee kruisposten als vooruitgescho ven posten voor het Noordzeeka naal, ook bemand door schoeners. Zij voeren net als de kotters voor IJmuiden, week op week af. Na de Eerste Wereldoorlog werd een van deze kruisposten echter opgeheven. Opmerkelijk is dat de schoeners re gelmatig bij storm naar de Helderse rede zeilden. Hoewel snelle zeilers (max. 12 kno pen), waren de schoeners echter moeilijk wendbaar en waren ze niet in staat om met harde aanlandige wind en een sterke vloedstroom uit de wal te zeilen. Vooral als het schip De loodsschoener 'Texel-IJmuiden Nr. 13' op de kruispost bij Dungeness. (Schilderij van H.A. Jaarsma uit 1949) 16

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2014 | | pagina 16