De Polderweg gezien vanaf de watertoren met de eerste grote veranderingen in de jaren 1960. Op de plek van het afgebroken spooremplacement komt nieuwbouw; met rechts op de achtergrond de bouw van de sociale dienst, de brandweerkazerne en het politiebureau. Ook is een plantsoen in aanleg dat in 1980 weer verdween voor de bouw van de bibliotheek. (Foto circa 1962) en onderdelen. In het voorjaar van 1926 beschrijft de krant opnieuw een wandeling door de wijk: "Wij waren inmiddels op de Polderweg aangekomen en stonden vol be wondering te kijken naar het fraaie plantsoen bij de watertoren. Onze stadstuinman Elinga heeft met veel kennis en zaken en liefde voor zijn vak een border aangelegd die er wezen mag. Daar bloeien thans sierlijke lupinen in velerlei kleu ren en elegante irissen naast felle papavers". Elinga was in 1935 ook medeontwerper van het plantsoen van Helden de Zee monument. Als laatste vooroorlogse bouw kwam er in 1937 op de hoek met de Em- mastraat een nieuwe Nutspaarbank, veel Nieuwediepers zullen zich dit fraaie gebouw nog herinneren. En tijdens de oorlog troffen er in de nacht van 24 op 25 juni 1940 afge worpen brisant- en brandbommen niet alleen hun doel op de werf. De stad zelf werd ook zwaar getroffen. Waaronder een lint van bommen die terecht kwamen op de Polder weg, op de M.H. Trompstraat (toen de Cornelis Ditostraat genoemd) en op de Wilhelminastraat. Grote veranderingen In het naoorlogse Den Helder ont stond er steeds meer ergernis door het spooremplacement. Rails en ge bouwen deelden de binnenstad tot aan het Koningsplein in tweeën. De bewoners die 'over het spoor' in de Van Galenbuurt, de Indische buurt en in de Geleerdenbuurt woon den konden het centrum slecht bereiken. Zij moesten of langs het Koningsplein of via de spoorweg overgang bij de H.A. Lorentzstraat. De plannen voor het verleggen en inkorten van het emplacement voor een toegankelijk stadscentrum waren al in de Tweede Wereldoor log gemaakt. Maar de spoorwegen maakten bezwaar. Zij wilden de passagiers zo dicht mogelijk bij het centrum afleveren. Pas op drie de cember 1954 kwamen B&W en de Nederlandse Spoorwegen tot over eenstemming. Het station werd 150 meter zuidwaarts verplaatst en het spooremplacement, dat tot aan het Koningsplein liep, verdween zodat er ruimte vrijkwam voor openbare gebouwen en een ruim plein voor parade en markten. In 1955 ging de sloop van het spoorcomplex van start, zes jaar later werd in septem ber 1961 de eerste paal geslagen van het moderne gebouwencomplex van de politie, brandweer en sociale dienst tussen de Prins Hendriklaan en Polderweg. Tegenover de Bot- hastraat kwam een plantsoen, op het open terrein tegenover de Cron- jéstraat het gereformeerd bejaarden huis Goede Ree (1964) en tegenover de Jozefschool het zogenoemde Zusterhuis. Bekende middenstan ders aan de Polderweg in die perio de waren smederij Rüeck, apotheek Dillingh, bloemenhandel Huijsing, levensmiddelen Nico de Groot, drogisterij Bunje, groenteman Breg- man, later Van Etten en kapsalon Kuiper. Nu, inmiddels vele jaren later zijn de middenstanders, op kapsalon Kuiper na, gestopt of ver trokken. Het Lidwinaziekenhuis is na de sluiting in 1982 verbouwd tot wooneenheden en de Jozefschool is afgebroken om in 1987 plaats te maken voor woongebouw Jozef. De Polderweg heeft tegenover de woonblokken vanaf de jaren 1970 grote veranderingen ondergaan met veel sloopwerk en nieuwbouw en de aanleg van een stadspark op de plek van het politiebureau en de brand weerkazerne. Bronnen Van Nieuwediep tot groot Den Helder, G. van Heusden (1977) Helderse straatnamen, samengesteld door W. Stoll (1986) Groei, afbraak en wederopbouw, S Laman Trip (1963) Regionaal Archief Alkmaar, krantenarchief, diverse jaargangen: Nieuwe Courant van Den Helder Heldersche en Nieuwedieper Courant Dagblad voor Helder en Hollands Noorderkwartier. Vliegend Blaadje. Heldersche Courant. 14

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2014 | | pagina 14