De Polderweg gezien vanaf de watertoren met de eerste grote veranderingen in de
jaren 1960. Op de plek van het afgebroken spooremplacement komt nieuwbouw; met
rechts op de achtergrond de bouw van de sociale dienst, de brandweerkazerne en het
politiebureau. Ook is een plantsoen in aanleg dat in 1980 weer verdween voor de
bouw van de bibliotheek. (Foto circa 1962)
en onderdelen. In het voorjaar van
1926 beschrijft de krant opnieuw
een wandeling door de wijk: "Wij
waren inmiddels op de Polderweg
aangekomen en stonden vol be
wondering te kijken naar het fraaie
plantsoen bij de watertoren. Onze
stadstuinman Elinga heeft met
veel kennis en zaken en liefde voor
zijn vak een border aangelegd die
er wezen mag. Daar bloeien thans
sierlijke lupinen in velerlei kleu
ren en elegante irissen naast felle
papavers". Elinga was in 1935 ook
medeontwerper van het plantsoen
van Helden de Zee monument. Als
laatste vooroorlogse bouw kwam
er in 1937 op de hoek met de Em-
mastraat een nieuwe Nutspaarbank,
veel Nieuwediepers zullen zich dit
fraaie gebouw nog herinneren.
En tijdens de oorlog troffen er in de
nacht van 24 op 25 juni 1940 afge
worpen brisant- en brandbommen
niet alleen hun doel op de werf. De
stad zelf werd ook zwaar getroffen.
Waaronder een lint van bommen
die terecht kwamen op de Polder
weg, op de M.H. Trompstraat (toen
de Cornelis Ditostraat genoemd) en
op de Wilhelminastraat.
Grote veranderingen
In het naoorlogse Den Helder ont
stond er steeds meer ergernis door
het spooremplacement. Rails en ge
bouwen deelden de binnenstad tot
aan het Koningsplein in tweeën. De
bewoners die 'over het spoor' in de
Van Galenbuurt, de Indische buurt
en in de Geleerdenbuurt woon
den konden het centrum slecht
bereiken. Zij moesten of langs het
Koningsplein of via de spoorweg
overgang bij de H.A. Lorentzstraat.
De plannen voor het verleggen
en inkorten van het emplacement
voor een toegankelijk stadscentrum
waren al in de Tweede Wereldoor
log gemaakt. Maar de spoorwegen
maakten bezwaar. Zij wilden de
passagiers zo dicht mogelijk bij het
centrum afleveren. Pas op drie de
cember 1954 kwamen B&W en de
Nederlandse Spoorwegen tot over
eenstemming. Het station werd 150
meter zuidwaarts verplaatst en het
spooremplacement, dat tot aan het
Koningsplein liep, verdween zodat
er ruimte vrijkwam voor openbare
gebouwen en een ruim plein voor
parade en markten. In 1955 ging
de sloop van het spoorcomplex van
start, zes jaar later werd in septem
ber 1961 de eerste paal geslagen van
het moderne gebouwencomplex
van de politie, brandweer en sociale
dienst tussen de Prins Hendriklaan
en Polderweg. Tegenover de Bot-
hastraat kwam een plantsoen, op
het open terrein tegenover de Cron-
jéstraat het gereformeerd bejaarden
huis Goede Ree (1964) en tegenover
de Jozefschool het zogenoemde
Zusterhuis. Bekende middenstan
ders aan de Polderweg in die perio
de waren smederij Rüeck, apotheek
Dillingh, bloemenhandel Huijsing,
levensmiddelen Nico de Groot,
drogisterij Bunje, groenteman Breg-
man, later Van Etten en kapsalon
Kuiper. Nu, inmiddels vele jaren
later zijn de middenstanders, op
kapsalon Kuiper na, gestopt of ver
trokken. Het Lidwinaziekenhuis is
na de sluiting in 1982 verbouwd tot
wooneenheden en de Jozefschool
is afgebroken om in 1987 plaats te
maken voor woongebouw Jozef.
De Polderweg heeft tegenover de
woonblokken vanaf de jaren 1970
grote veranderingen ondergaan met
veel sloopwerk en nieuwbouw en de
aanleg van een stadspark op de plek
van het politiebureau en de brand
weerkazerne.
Bronnen
Van Nieuwediep tot groot Den Helder,
G. van Heusden (1977)
Helderse straatnamen, samengesteld
door W. Stoll (1986)
Groei, afbraak en wederopbouw, S
Laman Trip (1963)
Regionaal Archief Alkmaar,
krantenarchief, diverse jaargangen:
Nieuwe Courant van Den Helder
Heldersche en Nieuwedieper Courant
Dagblad voor Helder en Hollands
Noorderkwartier.
Vliegend Blaadje.
Heldersche Courant.
14