derachtige herwint, wat aan vrijheid van geweten verloren wordt. Wanneer men verder de kaai opgaat, komt men aan de verde digingswerken van de haven en aan den vermaarden dijk van den Helder, welke de vooruit geschoven batterijen onderling verbinden. Deze dijk gaat voor een der meest verbazingwekkende werken door, welke in dien aard ooit vervaardigd werden. Hij strekt zich uit tot aan het fort Erfprins en bezit alzoo eene lengte van ongeveer acht kilometers. Het is een prachtige weg, geheel omzoomd met verschansingen en kanonnen. Tien Ned. el hoog en twintig breed, is deze dijk geheel ge bouwd van steenen en rotsblokken, die daartoe uit België en Noorwe gen werden aangevoerd. De eerste grondslagen liggen op vijftig Ned. el diepte. Wanneer men deze verhe venheid van twee mijlen lengte ga deslaat, kan men bijna niet gelooven dat dit werk door menschenhanden is vervaardigd en de verbeelding ge raakt verward, wanneer men denkt aan die ontzettend groote hoeveel heid bouwstoffen, welke men op elkander heeft moeten stapelen om het geweld der golven volkomen te stuiten. Deze wonderschoone werken, dag- teekenen van den jare 1811, of ten minste zij werden op dat tijdstip aangevangen, want, de voltooijing er van had eerst veel later plaats. Napoleon I, die er het denkbeeld toe opvatte, had groote plannen met de Zuiderzee, welke hij als eene voort durende bedreiging voor Engeland, tot eene uitgestrekte vergaderplaats van oorlogschepen, manschappen en geschut wilde houden en het was met dit doel voor oogen dat hij den toegang tot die zee wenschte af te sluiten. Van het Nieuwe-Diep en den Hel der sprekende, zeide hij, "ik zal er het Gibraltar van het Noorden van maken." Het waren Spaansche krijgsgevan genen die deze reusachtige werken aanlegden en door hun bestaan, zoude tegenwoordig de doortogt tussen Texel en de kust onmogelijk meer stormenderhand kunnen be- magtigd worden. De dijk wordt in derdaad verdedigd door het op één punt gerigte vuur van zijne talrijke batterijen, gewapend met kanon nen van het zwaarste kaliber, terwijl men op de kust van Texel, gevormd door eene aaneenschakeling van duinen, drijvende batterijen kan doen stranden, die een nagenoeg onverwinlijken tegenstand zouden bieden. Deze drijvende batterijen, wel ker gelijken men naar ik meen bij het zeewezen van andere landen moeijelijk zou terugvinden, zijn van eene zeer vreemde zamenstel- ling. Het zijn werkelijk geblindeerde kleine schansen, die een zeer ge ringen diepgang hebben en op eene zandbank post kunnen vatten, welke natuurlijk voor een gewoon zeeschip ontoegankelijk is. Onafhankelijk van deze drijvende batterijen, bezit Nederland tot de verdediging zijner kusten eene ge duchte krijgstoerusting. Dit kleine land, 't welk ter naauwernood drie en een half miljoen inwoners telt, kan meer oorlogschepen in bewe ging stellen, dan menige groote staat, waarvan de stem zich luid ruchtig in de groote raadsverga deringen van Europa doet gelden. Het Nederlandsche zeewezen telt in werkelijkheid niet minder dan hon derd en achttien oorlogsbodems. Van dit getal zijn er bepaaldelijk zes en veertig ter verdediging van de kusten bestemd. Zij zijn onderver deeld in vijf drijvende batterijen, vijf gepantserde ramtorenschepen, tien monitors, en zes-en-twintig kanon- "Den vermaarden dijk van Den Helder", zoals Havard de zeedijk beschrijft. 23

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2013 | | pagina 23