de aanleg van zeesluizen en dokken.
Tijdens een tweede reis naar Parijs
ontwierp hij een plan dat bestond uit
de aanleg van een haven met een fort
dat de ingang van de waterweg moest
bestrijken, een zogenaamd waterfort.
Dit plan vormde het begin van de
marinehaven aan het Nieuwediep in
Den Helder. Het waterfort werd ons
fort Harssens.
Inlijving van de Bataafse Republiek
dreigde. Om dat de voorkomen werd
een defensieverdrag gesloten waarbij
de Bataafse Republiek zich verplichtte
tot levering van schepen en soldaten
voor de invasie van Engeland met als
uitvalsbasis Den Helder.
T
BLIS k
Ontwerp van ]an
Blanken (1755-
1838) van een
gefortificeerde
haven aan het
Nieuwediep, circa
1813 (Nationaal
Archief, Den Haag).
Lodewijk Napoleon
Onder Koning Lodewijk Napoleon
(1806 - 1810) werd Blanken in
marinedienst benoemd als directeur-
generaal van 's Lands zeewerken. Het
dok te Hellevoetsluis werd uiteindelijk
volgens Blankens plan afgebouwd al
gebeurde dat pas in 1822 -1823 in
opdracht van Koning Willem I.
Tijdens het bewind van Lodewijk
Napoleon rees de ster van Blanken
steeds hoger, mede door successen
als waterbouwkundige. In 1808
werd hij in het Koninkrijk Holland
door Lodewijk Napoleon benoemd
tot lid van de eerbiedwaardige
Koninklijke Maatschappij van
Wetenschappen.
Napoleon
Na de inlijving in het Franse
keizerrijk ondernam Blanken een
derde reis naar Parijs. Weliswaar
was hij als waterstaatkundige
ontboden, maar onder leiding
van Admiraal Verhuell werd
de meeste aandacht besteed
aan marinezaken. Voor keizer
Napoleon stelde Blanken een
aantal memories op over de
verdediging van de zeegaten, de
rede van Texel en de marinehaven
In 1822 werd het droogdok in gebruik genomen. In dat jaar droeg Jan Blanken het etablissement aan het Nieuwediep. Zijn eerste
over aan de Marine. Vanaf dat moment was de Inspecteur der Maritieme gebouwen Jacob Valk ontwerpplan uit 1803 voor
(1757-1846) verantwoordelijk voor de verdere inrichting. (Plan J. Valk, 1834). de haven aan het Nieuwediep
26
VfLLEMS OOR'l