Het gebeurde op 't Marsdiep (3) Vertrek van de vloot bij Helder ca. 1667 door Hendril Jacobsz Dubbels (1621-1707) Verzameld op de rede van Texel Eeuwenlang was het Marsdiep de belangrijkste scheepvaartweg naar Amsterdam, het was zogezegd "de slagader van het economische hart van de Republiek". Het volk dat aan het Marsdiep woonde had weinig pro fijt van de scheepvaart, de scheepjes voeren voorbij...1 Maar niet altijd. Als er geen wind was of de wind uit een verkeerde hoek woei, als er zeerovers buitengaats la gen of een vijandelijke oorlogsvloot, maar ook wanneer een aantal koop vaarders, walvisvaarders of VOC- schepen in konvooi wilde varen, ver zamelden de schepen zich op de rede van Texel. En daar lagen ze dan voor anker, tegelijk een vlootschouw van jewelste. Een prachtig gezicht, onge twijfeld, maar veel belangrijker was de vraag naar brood en bier, naar vlees en water, drinkwater voor honderden bemanningsleden op maandenlange reizen. Maar ook brood en vlees en bier om tijdens het soms wekenlange wachten op een gunstige wind de voor de reis ingenomen proviand-voorra den nog niet te hoeven aanspreken. Reeds Guicciardini, een Florentijns handelsagent te Antwerpen uit de 16e eeuw en schrijver van een beroemd geworden boek over de Nederlanden, vertelt hoe er soms grote vloten op het Marsdiep lagen "een maent twee ofte drie wachtende" alvorens zij konden uitzeilen naar de Oostzee, Engeland of de zuidwestkust van Frankrijk.2 Ramp in de kerstnacht "Hierdoor is het geschiedt in 't jaar 1593, als de vlote nu wel hondert- vijftich schepen sterk was, van de welcke eenige schepen daar wel acht tien weecken op stroom gheleghen hadden, soo is op den 24 Decembris s'avonts bij doncker ten neghen uren eenen gheweldige storm opgheresen...' De gevolgen waren verschrikkelijk: 'Vierenveertigh groote Coopvaerders Schepen versoncken ende omtrent 1050 Schippers ende Bootsgesellen verdroncken...'3 Onder de gedupeerde scheepseige naren was de bekende Amsterdamse koopman Roemer Visscher, die zijn enige maanden later geboren dochter ter herinnering aan dit gebeuren dan ook Maria Tesselschade noemde. Drinkwater VOC-schepen Ook de VOC-schepen van de 'ka mers' van Amsterdam Hoorn en Enkhuizen vertrokken steevast van de rede van Texel. Daar namen de schepen ook proviand en drinkwater in en kwam het grootste deel van de bemanning aan boord. De VOC had speciale mensen in dienst om een en ander te controleren. Op de grafzerk van Roelof Robijn (1727 - 1781) op de eeuwenoude begraafplaats van Huis duinen staat onder meer gebeiteld: 'In zijn Leeven/Commandeur/In Dienst Der/Oost Inde Compe/Ter Reede Texel.'4 Ze kwamen er ook terug, de Indië- vaarders, en als ze al te zwaar beladen waren en zo diep geladen wellicht voor Pampus zouden vastlopen, dan werden ze hier al vast gedeeltelijk van hun lading ontdaan door een deel van de goederen over te laden in speciale lichterschepen van varensgasten van Texel, Wieringen en Helder. Executies op het Marsdiep Op de rede van Texel werden ook de straffen voltrokken voor zeer ernstige vergrijpen van zeelieden, zoals sodo mie of muiterij. Zo werd op 2 septem ber 1702 op het schip Schooterbosch 'Justitie gedaen aan 5 Perzoonen (omdat ze) verkeerde en onmenselijke vermenginge van mans met mannen hadde gepleegt, gelijk de Zodomie- ten.'5 Gruwelijk waren ook de executies op de rede van de muiters op het 147

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2009 | | pagina 21