bij de ramp bestond uit 15 soldaten
en 8 zeelieden waaronder luitenant
Muntz. Wat er precies met Louis Boas
is gebeurd, is niet bekend. Hij was
blijkbaar tijdens de stranding zodanig
gewond geraakt dat hij tien dagen na
de ramp overleed.
De nog bijna nieuwe Waterloo onder
kapitein ter zee van Daalen verging
het niet veel beter. Ook hier brak de
grote mast door het rekken van het
tuig en ontstond er zodanig grote
schade, dat de volgende dag ook de
fokkenmast brak. Het schip wist pas
op 25 januari onder noodtuig op de
rede van Helgoland ten anker te ko
men, waar het op hulp uit Nederland
wachtte. Later is de Waterloo, door
verscheidene visserschepen geassis
teerd, richting Terschelling gezeild,
Koning Willem I stelde al op 31 ja
nuari 1827 een commissie in om de
ramp te onderzoeken. In haar rapport
van 22 mei 1827 concludeerde de
commissie, dat de schepen overhaast
waren uitgerust en dat het touwwerk
te nieuw was en niet goed voorgerekt
en bovendien door de koude winter
niet goed aangezet. Verder was het
ijzerwerk van zeer slechte kwaliteit en
deugden ook de pompen en de afvoe
ren daarvan niet.
De 'sneer' die volgde was, dat men
blijkbaar op de werf van Vlissingen
wel in staat was geweest om een en
ander in orde te maken en op de werf
op Willemsoord niet. De commissie
maakte zich zorgen, want de werf op
Willemsoord was bedoeld als belang
rijkste werf voor het uitrusten van de
schepen. De aanbeveling luidde dan
Bronnen:
De Kille aan het Marsdiep, Joop D. Kila,
Helderse Historische Reeks 11, 1999
De Nederlandsche Zeemacht, deel 2, J.J.
BackerDirks, 1891
De Reddingboot no. 93 december 1962
Boekwerk bevattende foto's en beschrij
vingen van Helderse Joodse graven,
archief HHV.
Internet: Leeuwarder Courant, diverse
kranten uit januari en februari 1827
maar kon door de aanhoudende
oostenwind niet anders doen dan
doorvaren naar de Thames waar zij
op 21 februari bij Sheerness ten anker
kwam. Het schip is uiteindelijk daar
hersteld en pas op 9 mei 1827 naar
Batavia vertrokken.
ook, dat Rijkswerf Willemsoord sterk
moest verbeteren en dat het personeel
beter moest worden opgeleid.
De grafsteen van Louis Boas is niet de
enige die aan de ramp herinnert, want
bij het gemeentemuseum in Egmond
aan Zee staat de grafsteen van luite
nant ter zee Muntz.
De Zr. Ms. Wassenaer strandde bij
Egmond op 16 januari 1827. Gravure
door J. Wendel&Zn., 1830
Maarten Noot
139