bij de ramp bestond uit 15 soldaten en 8 zeelieden waaronder luitenant Muntz. Wat er precies met Louis Boas is gebeurd, is niet bekend. Hij was blijkbaar tijdens de stranding zodanig gewond geraakt dat hij tien dagen na de ramp overleed. De nog bijna nieuwe Waterloo onder kapitein ter zee van Daalen verging het niet veel beter. Ook hier brak de grote mast door het rekken van het tuig en ontstond er zodanig grote schade, dat de volgende dag ook de fokkenmast brak. Het schip wist pas op 25 januari onder noodtuig op de rede van Helgoland ten anker te ko men, waar het op hulp uit Nederland wachtte. Later is de Waterloo, door verscheidene visserschepen geassis teerd, richting Terschelling gezeild, Koning Willem I stelde al op 31 ja nuari 1827 een commissie in om de ramp te onderzoeken. In haar rapport van 22 mei 1827 concludeerde de commissie, dat de schepen overhaast waren uitgerust en dat het touwwerk te nieuw was en niet goed voorgerekt en bovendien door de koude winter niet goed aangezet. Verder was het ijzerwerk van zeer slechte kwaliteit en deugden ook de pompen en de afvoe ren daarvan niet. De 'sneer' die volgde was, dat men blijkbaar op de werf van Vlissingen wel in staat was geweest om een en ander in orde te maken en op de werf op Willemsoord niet. De commissie maakte zich zorgen, want de werf op Willemsoord was bedoeld als belang rijkste werf voor het uitrusten van de schepen. De aanbeveling luidde dan Bronnen: De Kille aan het Marsdiep, Joop D. Kila, Helderse Historische Reeks 11, 1999 De Nederlandsche Zeemacht, deel 2, J.J. BackerDirks, 1891 De Reddingboot no. 93 december 1962 Boekwerk bevattende foto's en beschrij vingen van Helderse Joodse graven, archief HHV. Internet: Leeuwarder Courant, diverse kranten uit januari en februari 1827 maar kon door de aanhoudende oostenwind niet anders doen dan doorvaren naar de Thames waar zij op 21 februari bij Sheerness ten anker kwam. Het schip is uiteindelijk daar hersteld en pas op 9 mei 1827 naar Batavia vertrokken. ook, dat Rijkswerf Willemsoord sterk moest verbeteren en dat het personeel beter moest worden opgeleid. De grafsteen van Louis Boas is niet de enige die aan de ramp herinnert, want bij het gemeentemuseum in Egmond aan Zee staat de grafsteen van luite nant ter zee Muntz. De Zr. Ms. Wassenaer strandde bij Egmond op 16 januari 1827. Gravure door J. Wendel&Zn., 1830 Maarten Noot 139

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2009 | | pagina 13