Amateurtoneel (NHCA) bood daarbij
de helpende hand. Bij het NHCA is
een toneeladviseur in dienst van wie
de OTV veel goede raad kreeg. Thans
gaat Marja Schoonheym al weer haar
tiende jaar in als regisseur. Een van
haar verre voorgangers is slagerszoon
en oud-leraar Jan Krijgsman (74). In
de jaren vijftig van de vorige eeuw
was hij regisseur van het Helders R.K.
Toneel, maar diverse keren voerde hij
ook bij OTV de regie. De nu 69-jarige
oud-docent Jack Ambriola stond vóór
Krijgsman, in de jaren 1986-1990,
aan het OTV-roer.
Het 'tableau de la troupe' van OTV is
gemiddeld zo'n vijftien man en vrouw
sterk. Om echter 'Krakeel in Chioggia'
te kunnen spelen, moesten Marion
van Geest c.s. een beroep doen op
twee jongere gastspelers. Ze stelt: "Al
onze vaste spelers zijn ruim boven de
veertig en in onze gelederen hebben
we slechts zes mannen. Maar in de ja
ren negentig hadden we echt een pro
bleem, omdat we toen nog maar over
zes spelers de beschikking hadden."
Hoopvol gestemd
Tot slot zegt Marion van Geest: "Ik
heb een goed gevoel over de toekomst
van onze vereniging. Wij kunnen het
nog jaren volhouden. Onze basis
groep is heel hecht. Van belang zijn
echter de financiën om onze activi
teiten te kunnen betalen. Met name
de kosten - voor de huur - van de
schouwburg rijzen de pan uit. Tot
voor kort speelden we ook toneel in
Voorburg, wat dan door een andere
vereniging gesponsord werd. Dat zit
er niet meer in, omdat we het niet zelf
kunnen betalen. Geld is daarom een
bepalende factor. En mensen. Ook
onze leden vergrijzen een beetje. Ons
oudste lid is een actrice van bijna
80 jaar, die het nog fantastisch doet.
Maar vergrijzing is een afspiegeling
van onze maatschappij. Die moet je
accepteren."
J.A. Bruin
(wordt vervolgd)
30
—i m1 naJE3L
In 1990 zette OTV het stuk 'Liefde halfom half'
van Alan Ayckbourn onder regie van Jan Krijgsman
(achterste rij, uiterst rechts) op de planken
houdt het op. Ook is het
gebeurd dat een speler
midden in een oefensei
zoen afviel. Gelukkig kon
toen een speler geleend
worden: Cor Kim, leraar
Duits op het Johannes
College, nam onmiddel
lijk de rol over. En met
succes! Andersom is er
door onze vereniging
tweemaal een rol over
genomen, een keer op
het Johannes College en
een keer bij OZOS in het
Scagonthater."
regen door Den Helder reden, op weg
naar de repetities hadden er heel wat
voor over om hun ideaal te verwe
zenlijken. Er is heel wat gerepeteerd,
georganiseerd, vergaderd, gelezen,
geoefend, getimmerd en geschilderd,
gelachen en in spanning gezeten."
't Huys Tydtverdryf
In later jaren werd het toenmalige 't
Huys Tydtverdryf aan de Kanaalweg
een belangrijke plaats voor repetities
en opvoeringen. Later week de vereni
ging voor de voorstellingen uit naar
schouwburg De Kampanje en voor
de repetities naar verschillende mari
tieme kantines - onder meer van de
onderzeedienst -, de marineclub, de
oude bibliotheek van het Koninklijk
Instituut voor de Marine (K.I.M.).
Overplaatsing
In de loop der jaren hebben meer
dan honderd mensen meegewerkt
aan en gespeeld bij de OTV. Het zijn
er zoveel, omdat men niet langer
dan drie jaar achtereen de gele
genheid kreeg bij de vereniging te
blijven. Bij de marine worden nu
eenmaal mensen overgeplaatst en
dat betekent veelal, dat men de club
verlaat. Zo gebeurde het in 1980, dat
er geen uitvoering kon plaatsvin
den, omdat regisseur Peter de Klerk
naar Den Haag moest verhuizen.
Marion van Geest: "Als er dan geen
andere regisseur voorhanden is, dan
Vaste kern
Toch zijn er in de achterliggende 55
jaren ook ruim vijftig stukken inge
studeerd en opgevoerd. De laatste 15
tot 20 jaar heeft de OTV een vaste kern
van een aantal burgers, in defensie-
dienst of familie van defensiemedewer
kers, met meer stabiliteit tot gevolg.
Op de lijst van gespeelde stukken ko
men veel blijspelen voor, maar ook een
aantal thrillers. Die stukkeuze houdt
verband met het vaste publiek, maar
ook met voorkeuren van regisseur en
spelers. Een van de grootste succes
sen uit de beginjaren van de OTV is
in 1953 de opvoering geweest van het
blijspel: 'Meisjes op een oorlogsschip'.
In 1974 is dit stuk nog eens in productie
genomen. Niemand heeft destijds ver
moed welk een vooruitziende blik de
OTV toen heeft gehad. Het was in die
tijd onvoorspelbaar dat er vrouwen op
een oorlogsschip zouden kunnen varen.
En zie hoe de realiteit nu is: vrouwen
aan boord van fregatten. Het stuk heeft
beide keren veel succes gehad, omdat
de situaties op het toneel door iedere
toeschouwer werden herkend.
Spelleider
Om een stuk goed te kunnen spelen is
er een goede spelleider nodig. In het
begin nam iemand van de vereniging
de leiding op zich. Later werd er ge
zocht naar een regisseur 'van buiten'.
Het Noord-Hollands Centrum voor