de het schip in november 1899 met buiige tegenwind van Georgetown in Brits Guyana terug naar Parama ribo in Suriname. De afstand van ca 180 mijl werd in 48 uur afgelegd. De schroef maakte 85 omwentelingen per minuut en hiermede werd een vaart behaald van slechts 3,8 mijl! Met tegenwind was de tuigage natuurlijk een geweldige windvanger die de vaart niet ten goede kwam. Voor de romp van de 'Bonaire' werd, net als bij de 'Nachtegaal', zowel ijzer als hout toegepast, maar er was een aanzienlijk constructief verschil. Net als bij de 'Nachtegaal' werd op de ijze ren spanten een ijzeren huid aange bracht. De langsnaden werden echter overlappend geklonken en de stuiken werden op strippen geklonken, waar door hier wel een waterdichte romp ontstond. Het schip zou met deze constructie sterk genoeg zijn geweest om vele jaren dienst te doen. Toch werd de romp van de 'Bonaire' ook nog met teakhout bekleed, zodat er een zinken 'dubbeling' tegenaan kon worden gespijkerd. De schepen van dit type met hun circa 90-koppige bemanning werden namelijk ontworpen om te worden gebruikt voor de dienst in het Caraïbisch gebied en het voormalige Nederlandsch-Indië. En hoe warmer het water, des te sneller is de aangroei met zeeorganismen. De 'Bonaire' en een negental andere 4de klassers werden bekleed met zink dat, wat aangroei en duurzaamheid betreft, lang niet zo goed voldoet als koper. Het voordeel van zink is evenwel dat dit materiaal de ijzeren bouten, waarmee de houten huid is vastgeschroefd, niet zal aantasten. De ijzeren bouten en andere ijzeren delen van de romp moeten n.1. zeer goed met bitumen of i.d van de koperen 'dubbe ling' worden geïsoleerd, omdat anders het ijzer door galvanische werking snel wegroest. Treffende voorbeelden van deze gal vanische werking zijn de in 1887 te water gelaten schroefstoomschepen 4de klasse Zr. Ms. 'Ceram' en Zr. Ms. 'Flores'. Beide schepen hadden een stalen romp die met hout was bekleed en gekoperd. In 1890, dus slechts drie jaar na de tewaterlating, werden de schepen in het dok in respectievelijk Singapore en Soerabaja geïnspecteerd. Het bleek, dat de toestand van de ijzeren huid en de bevestigingsbouten van de houten huid zo slecht was, dat men, om de aantasting te stoppen, de koperen 'dubbeling' heeft vervangen door een van zink! Zr. Ms. 'Bonaire': een sterk gebouwd schip In bijgaand schema worden enige constructieve details van de 'Bonaire' en de 'Nachtegaal' met elkaar verge leken. Lengte (voorsteven tot en met achtersteven) Breedte Holte Waterverplaatsing geladen Houten buitenhuid IJzeren binnenhuid Spantafstand Details spanten Aantal dekken Zr. Ms. 'Bonaire' Ca. 53,6 m 9,0 m 4, 25 m 864 ton 6 tot 7 cm dik teakhout (licht gebreeuwd) Klipperbark 'Nachtegaal' Ca. 55,5 m 10,7 m 6.4 m Ca. 1575 ton 10 cm dik pitch pine (normaal gebreeuwd) 9.5 mm dik 9,5 mm dik berghoutgang 11 mm dik geen berghoutgang (hele huid waterdicht geklonken) 45 cm Tekening nr. 1 2 (tussendek in de midscheeps onderbroken voor machine en ketels) (platen stuik tegen elkaar, ijzeren huid niet waterdicht) 54 cm Tekening nr. 2 2 (tussendek niet onderbroken) 13

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2007 | | pagina 15