T
Portret van de
schrijfster
Hella 5. Haasse.
Portretschilder
Na Rotterdam heeft Piet van Ooste
rum altijd in Den Helder gewoond.
Die stad en de omgeving vond hij
prachtig om te schilderen, omdat je
er van alles vindt: zee, strand, duinen,
bos, polderland, een haven. Hij was
altijd op zoek naar plekjes die dreig
den te verdwijnen.
Hij zette graag een landschap op het
doek, of bloemen, of een stilleven,
maar het liefst schilderde hij portret
ten. Een portret, meende hij, schilder
je nooit alleen. Dat maak je altijd sa
men met het model. Mensen hebben
een extra dimensie. Het is boeiend
om de persoonlijkheid van het mo
del in het portret vast te leggen: een
klein mannetje dat eerst wat verlegen
aandoet, kan bij nadere kennismaking
wel eens een ware 'Napoleon' blijken
te zijn. Zo'n ontdekking maakt het
portretschilderen interessant.
Het perfecte schilderij
Het werk van Piet van Oosterum,
met name zijn portretten, wordt alom
hoog gewaardeerd. Het is in de loop
der jaren vele malen geëxposeerd, niet
alleen in Den Helder, maar ook daar
buiten, tot in Duitsland toe.
Piet van Oosterum meende dat je als
schilder nooit uitgeleerd raakte. Hij
was uiterst kritisch op zijn eigen werk
en bleef op zoek naar het perfecte
schilderij. Zijn motto luidde dan ook:
mijn beste schilderij moet ik nog ma
ken.
Aan zijn zoektocht is nu een einde
gekomen. Het beste schilderij is ge
maakt. Mocht er van zijn werk ooit
een overzichtstentoonstelling worden
georganiseerd, dan zal het zich daar
zeker tussen bevinden. De keuze heeft
hij ons gelaten.
Will C. Thijssen
Bronnen:
1Gesprek van de schrijver met Piet van
Oosterum op 19 januari 2004 in zijn
atelier aan de Vismarkt.
2. P. Bosch en K.H. Ubels, 'Hofschilder bij
de marine, in: Periscopy. Het personeels
blad van de onderzeedienst (Den Helder
2001) nummer 6, pp. 16, 17.
158