Helderse herinneringen van Arie Bakker
Arie Bakker is op 30 november 1920
in de Gasstraat geboren en heeft tot
het begin van de 50-er jaren in Den
Helder gewoond. Momenteel is hij
woonachtig in Schagen.
Zijn herinneringen aan Den Helder
betreffen onder meer een aantal
zaken die zich ook nu nog in enige
belangstelling van de lezers van
dit blad mogen verheugen, zoals
Drukkerij De Boer, de ESONA
en de Rijkswerf in de oorlog. In
dit verhaal richten we ons op de
ESONA.
De ESONA, oftewel de N.V.
Eigen Stoomboot-Onderneming
Nieuwediep - Alkmaar
- Amsterdam, was een initiatie!
van Helderse ondernemers tot
voortzetting van de met opheffing
bedreigde stoombootdienst "Anna
Cornelia" van de Amsterdamse
rederij Gebroeders Goedkoop. Het
bedrijf nam de stoomboot "Anna
Cornelia", een vrachtlichter en
kantoren te Amsterdam op de kade
achter het Centraal Station en te
Den Helder op het Molenplein van
Gebroeders Goedkoop over en ving
met de exploitatie van de bootdienst
op 5 november 1921 aan.
Dat Arie Bakker de nodige
jeugdherinneringen heeft aan de
ESONA is niet verwonderlijk; zijn
vader was als jongen bij het bedrijl
begonnen en werkte er al jaren.
In de zomermaanden voer zijn vader
als kapitein op de "Nieuwediep",
volgens Arie Bakker mogelijk
De 'Nieuwediep' in de Binnenhaven, kort na vertrek van de ESONA-steiger bij de Ankerpark-
brug. Goed zichtbaar is de eerste klasse-accomodatie op het voorschip en op het dek achter
de brug. De tweede klasse-passagiers moesten het op het achterschip met minder luxe doen.
Rechts op de achtergrond is de schoorsteen van waarschijnlijk de melkfabriek op de Achterbin
nenhaven te zien. De zijstraat van de Binnenhaven op de achtergrond is dan de Broodsteeg.
de voormalige en omgebouwde
stoomboot "Anna Cornelia"
van Gebroeders Goedkoop. In
de wintermaanden reed hij op
een van de vrachtauto's van het
bedrijf, of voer hij op een van de
vrachtboten, waarvan de ESONA
er rond 1930 in ieder geval twee
had. Buiten de zomermaanden voer
de "Nieuwediep" dus niet en lag
mogelijk ergens in de Maritieme
Binnenhaven afgemeerd. Bij aanvang
van het zomerseizoen ging de boot
daar wel eerst voor onderhoud in
een drijvend dok van de Rijkswerf;
de eigenaren van de ESONA hadden
blijkbaar goede contacten met de
Rijkswerf-directeur.
De vrachtboten van de ESONA
voeren dus wél door in de
winter, tenminste zolang
ijsgang de vaart niet
belette. Als het ijs voor de
vrachtboten te dik werd,
werd de "Nieuwediep" van
stal gehaald. Met behulp
van ijzeren staven werd
het schip voorzien van
een voorzetstuk waarmee
ijs kon worden gebroken,
waarna het vaartuig als
vrachtboot werd ingezet.
De ijsbrekerboeg lag
normaal gesproken
afgemeerd aan de
Binnenhaven in de hoek
bij de Ankerparkbrug,
vlakbij de daar aanwezige
ESONA-steiger. Er is
in ieder geval één foto
van de Ankerparkbrug waarop die
boeg in het water te zien is. Op die
foto is ook het luik in het dek van
de ijsbrekerboeg te zien waar Arie
Bakker een keer ingekropen is toen
98