73 richtingsverkeer had nog niemand gehoord van parkeerproblemen. Vooraan in de straat stond café Minneboo met wat woonhuizen, daarna de Betheikerk en het statige hoekpand van Houtman. Iets verder op de kruising met de Keizerstraat bevond zich het voorname hotel Bellevue en het hoge pand van V&D, met aan de overkant de winkel van Jamin. Andere (willekeurige, en vergeef me die ik vergeet) panden in deze straat waren muziekhandel Strang, Klercq woninginrichting, Zijlstra zelfbediening, City Magazijn (Schoonhoven), bakkerij De Lange, De Gruyter, maison Gré Quast, hotel Bakker, Troost kleding, de schoenenzaken Koppen - de Bata en Van Haren, kleding Herman Nijpels, het Militair Tehuis, de Bijenkorf voor kleding en wol, tandarts Kettler, Simon de Wit zelfbediening, rokerswaren Smorenberg, ijzerhandel firma Buytendijlc, boekhandel Bok, de slagers Van Berkum en Leegwater, banketbakkerij Verfaille met de mooie etalage, rijwielhandelaren Lafeber en Heyligenberg en de firma Vroege voor huishoud- en luxe artikelen, en niet te vergeten de vele café's. In de eind jaren zestig kwamen daar nog bij de bar-dancings Capri, Calypso en de onvergetelijke Irma La Douce. En dan, helemaal aan het einde van de straat de feest- en behangwinkel van De Grauw en de Tivoli bioscoop. Alhoewel de Tivoli officieel eigenlijk in de Molenstraat stond. Als een van de weinigen is de firma Herman Nijpels overgebleven, gehuisvest in vermoedelijk één van de oudste panden van de Spoorstraat. Op 9 november 1904 begon de oprichter Herman C.M. Nijpels een bescheiden herenmodezaak op het punt waar de winkel nu nog aanwezig is. Het ging goed met de zaak zodat in 1910 een verbouwing noodzakelijk was. Het oude pand werd gesloopt en vervangen door de zaak die nog steeds de hoek Spoorstraat en Koningstraat op karakteristieke wijze markeert. Nog weer later moest wegens uitbreiding het woonhuis op de eerste etage bij de winkel getrokken worden, terwijl op de tweede etage de coupeur-afdeling en de kleermakerij werden ondergebracht. De firma vierde in november 2004 het honderdjarig bestaan in de Spoorstraat zodat ze ongeveer alle veranderingen van deze winkelstraat van nabij heeft meegemaakt. Waaronder de stemming in 1974 van de winkeliers in Spoorstraat en Koningstraat wegens de plannen om de gehele Spoorstraat en een deel van de Koningstraat verkeersvrij te maken. Na telling bleek dat 83% vóór was, zodat in 1975 de beide winkelstraten voor een proefperiode verkeersvrij waren. Het volgende jaar werd het plan uitgevoerd, in de gehele Spoorstraat en een deel van de Koningstraat reed geen verkeer meer. De straten werden overluifeld en voorzien van groen en sierbestrating. In de periode 1990 werden de laatste kerkdiensten in de Betheikerk aan de Spoorstraat gehouden, de kerkgangers gingen over naar de nieuwe Betheikerk aan de Prins Hendriklaan. Het pand aan de Spoorstraat werd met een gedeelte van de Spoorstraat gesloopt voor de bouw van winkelcentrum Kroonpassage. Ter herinnering werd in 1994, naar een idee van Roel Schendelaar, een ornament onthuld op de hoek van de Kroonpassage op de plek waar de kerk heeft gestaan. Met de sloop van het gebouw verdween ook een bouwkundig monument uit de binnenstad. De woningen moesten, met de Betheikerk, wijken voor de bouw van de Kroonpassage. In de Spoorstraat is alleen het pand van de fa. Herman Nijpels op nummer 45 een gemeentelijk monument. Onder categorie 1, de zogenaamde minst beeldbepalende panden, staan op de monumentenlijst in de Spoorstraat de nummers: 30 We Men 30a Hans Anders opticiens 5° het winkelcomplex op de hoek met de Breewaterstraat 64 ANWB 73 Corfu Grieks Restarant 95 Koffiehuis t.o. Deka Er is veel vertrouwds uit de binnenstad verdwenen. Volgens een onderzoek in november 2004 kampte Den Helder met 5 procent leegstand in het winkelhart: er stonden 22 zaken te koop of te huur. De veelbelovende plannen van het projectbureau zullen dan ook met interesse, maar kritisch gevolgd worden. Rens Schendelaar Bron Archief Helderse Courant. Beleidsnota cultuurhistorische waarden Den Helder, uitgave gemeente Den helder. Voorontwerp structuurplan Stadshart Den Helder 2020 (juni 2004).

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2005 | | pagina 15