langer hoe 'duurder' werd, doordat er elk jaar een zekere percentage bewaarkosten opkwam. De vloot was altijd uit op het nieuwste of meest verse. Het oudste en verou derde bleef liggen en werd als goud zo duur, totdat het ten verkoop we gens 'overcompleet' werd overge dragen aan de Domeinen. Het was dan straks wel te zien in de opko pers-winkeltjes in Den Helder (er was er zelfs een vlak bij de werf). Het publiek heeft die winkeliers weieens verdacht van aan helerij te doen, wanneer zij kennelijk van marine afkomstig goed te koop aan boden, die zij echter op openbare verkoop kochten. Zo had men van tijd tot tijd ook een heel pantser schip kunnen kopen. Arsenaal ver richtte ook keuringen bijvoorbeeld van touwwerk; een belangrijke en verantwoordelijke taak. Het is voor gekomen dat een fabriek touw le verde van een bepaalde dikte, dat bij keuring op de trekbanlc de sterk te bezat van de naast dunnere soort. Bijzonder gevaarlijk, ware dit touw goedgekeurd, want het was voor sloeptakels bestemd. Een proef be wees, dat de sloep naar beneden zou zijn gevallen bij het hijsen. De hoogbootsman, die met zijn take laars, onder toezicht van de chef-ar senaal, de keuring verrichtte, was diep verontwaardigd. En het touw werd geaccepteerd als 'slapping', dat wil zeggen afgekeurd touw in korte stukken. Arsenaal had ook een 'geheime kamer', waar de com mies Van Bommel werkte met een marinier (een oudere man, die door desertie zijn diensttijd had verloren en die nu tot in zijn grijsheid die tijd alsnog inhaalde). Daar werden de boekwerken, waaronder de mari nevoorschriften van uitdienstzijnde schepen bijgehouden en ook de dienstgeheime bescheiden als sein boeken en dergelijke. Er werd bij de nog te bespreken inventaris-inspec ties nagegaan aan de hand van leg gerexemplaren of inderdaad aan boord het bijwerken geschied was en of dit goed was gedaan. Geen si necure. Die marinier heette helder ziend; haalde een boekwerk 'waar- wat-mee-was' er zo uit! (Het ge heim was, dat een bijgewerkt deel tje allerlei verdikkingen heeft en als men alleen de blaadjes er in stopte en niét bijwerkt, is dat op een hele afstand al te zien). Veel bemoeienis had arsenaal met de afgekeurde goederen, die werden 'gestort' in wat elke marineman noemde 'Ma gazijn 37' en het malle is, dat er noch in Willemsoord, of Amster dam, of Hellevoetsluis (ik heb dat eens gevraagd) een magazijn 37 is geweest. Een raadsel. Zeer nuttig magazijn, tevens werkplaats, waar men van oud nieuw maakte en het kannibaliseren tot een schone kunst was verheven. Een klok werd samengesteld uit delen van tien an dere en stoelen met vier verschil lende poten produceerde men daar. De 'bewaarder', een inventief man, waagde zich ook aan 'reconstructie' van kleding. Maar dat ging weieens mis: waakjassen met een korte en een lange mouw staat niet! Wat hij niet aan kon, ging naar de geëigen de werkplaats, maar al-met-al wer den duizenden guldens uitgespaard door dat magazijn, waar arsenaal toezicht op hield om te beoordelen of het 'product' nog wel voor ver strekken in aanmerking kwam. Deze tak van de arsenaalsdienst (die, naar ik meen, formeel onder 'scheepsbouw' viel) was zowat het enige wat ons deed verschillen van een groot warenhuis. Winstma ken?; dat begrip was terug te vin den in het werkelijk ernstig streven naar zuinigheid en efficiënt opge bruiken. Inderdaad werd er ook wel 'verdiend'; er werd voor andere landsdiensten gewerkt en wij zul len zien, dat arsenaal ook 'bijver diensten' had, namelijk wanneer wij voor de burgerij werkten. Met dat al heb ik het personeel nog niet voorgesteld. De belangrijkste figuur was de hoofdcommies, in die dagen M. C. van Ballegooijen, die de on- Onderschrift: Op deze luchtfoto (omstr. 1927) ziji1 op de voorgrond het Vierkantje en Arsenaal te zien. Ze werden tijdens de Tweede Wereldoorlog door bombarde menten verwoest. Na de oorlog werden hier de bewapeningswerkplaatsen gebouwd. 86

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2003 | | pagina 26