Hr. Ms. 'Nobo'
de 1892-1913 in dienst was bij de Ko
ninklijke Marine, kan derhalve in het
tijdsbestek dat Christiaan Terpstra
zijn woorden aan het papier toever
trouwde zeer wel zwart van kleur zijn
geweest (waar wij het mee eens zijn,
want de herinnering van Terpstra
aan de boot gaat terug tot het jaar
1900).
De torpedoboot is vernoemd naar de
havenplaats Nobo op het eiland Flores
in het toenmalige Nederlands-Indië.
Het gros van de Koninklijke Marine
was toendertijd in Insulinde gestatio
neerd. Verwijzingen naar deze kolonie
bij de naamgeving van marineschepen
waren zodoende niet ongewoon.
Van het Maritiem Museum te Rot
terdam ontving ik (met dank aan de
heer M. Kroon) de volgende gege
vens over Hr. Ms. 'Nobo' uit het
boek van A.J. Vermeulen, getiteld
'De schepen van de Koninklijke Ma
rine en die der gouvernementsmari
ne 1814-1962' (Amsterdam 1969):
Hr.Ms. 'Nobo' werd in 1890 op
de Rijkswerf te Amsterdam op
stapel gezet en op 22 april 1891
te water gelaten.
Machines en ketels van de
Koninklijke Maatschappij 'De
Schelde' te Vlissingen.
Afmetingen: 32.86 x 4.20 x
1.08 (voor) 1.72 (achter), 63 ton
waterverplaatsing en 787 IPK.
Bemanning: 13.
Bewapening: 2 kanons, 2 torpe-
dolanceerbuizen. Proeftocht op
24 juli 1891. Het schip kostte
ƒ141.233,—.
In 1897 kreeg het schip zware averij
ten gevolge van een aanvaring met
Hr. Ms. 'Etna'Op 23 februari 1912
werd het schip van de sterkte afge
voerd. In 1913 te Hellevoetsluis af
gekeurd en naar Willemsoord ge
bracht, waar het schip in 1918 werd
gesloopt.
In het boek van A.J. Vermeulen is
voorts vermeld dat de 'Nobo' de
laatste was van een serie van 13 tor-
pedoboten behorende tot de zgn.
'ABC klasse', gebouwd in de jaren
1886-1890. De eerste 3 boten wa
ren genaamd: 'Ardjoeno', 'Bartok'
en 'Cycloop'. Je vraagt je overigens
af hoe de bemanning van 13 kop
pen in vredesnaam op het schip
heeft kunnen werken, slapen en
(ba)lanceren, zeker benedendeks!
De 'Nobo' heeft tenslotte na ruim
20 jaar (trouwe) dienst zijn laatste
stoom uitgeblazen.
36