3
Noemde hij zich vóór 1880 nog "veerschipper", nu is hij "koopman" geworden. Hij laat in
1898 als een van de eerste ondernemers in Noord Holland bij Pannevis in Alphen aan de
Rijn een schip met verbrandingsmotor bouwen, model'Katwijker', groot 45 ton. Een smal
en snel schip, met rechte steven, geveegde kont, ongeveer 20 meter lang en vier meter
breed. Het schip krijgt de naam "KoophandelNu de beurtvaart is afgeschaft, moet
de Koophandel overal kunnen komen. Van Broek op Langedijktot Rotterdam.
Simon Visser heeft vanaf dit moment dan ook niet meer een "beurt-
vaartbedrijf", maar de Koophandel doet zijn werk voor"Motordien-
sten Firma S. Visser". Tot 1966 zal dit bedrijf vanuit De Rijp actief
zijn. Voor een uitvoerige beschrijving van de geschiedenis van het
bedrijf verwijs ik naar De Kroniekjaargang 26, nummer 2, juni 2009.
Terug naar de foto. We zien hier 100% zeker een "Koophandel" van de Fa. S. Visser.
De groei van het bedrijf is na 1900 onstuimig. In 1903 laat Simon Visser de tweede
"Koophandel" bouwen; een jaar later gevolgd door de derde. Uiteindelijk vaart de
firma in de jaren '20 van de vorige eeuw met zeven Koophandel-schepen. Waar
schijnlijk zien we op de foto de nieuwe Koophandel 1,2 of 3. Bij het groeien
van de vloot krijgen de schepen namelijk achter de naam een cijfer,
dat weer verschijnt op het naambord voorop. Deze Koophan
del heeft nog geen nummer. Waarschijnlijk is de foto
dan ook begin vorige eeuw genomen, ergens
tussen 1900 en 1910. De hoeden van de po
serende dames lijken daar ook op te
wijzen. De eerste vraag aan de
lezers van De Kroniek is