boemerang tegen hem. Het besluit van de
classis luidt als volgt.
De classis besluit na rijp beraad ds. Gras-
meer
ernstelick te vermaonen over sijn onbe
dachtheden en lossigheden, een predicant
onbetamelijck, daar voor hij in het toecoo-
mende leven voorsichtelick sal hebben te
wagten
den gemelden Willem Claessen om vergif
fenis te bidden
en vorders alle vlijt aan te wenden tot
behoorljjcke bijwooninge van sijn huijs-
vrouw, en alsoo alle vordere onlust en ont-
stichtinge van die teederen gemeijnte te
voorcoomen.
Verder moet hij, vanaf de kansel, een
verklaring voorlezen aan de gemeente
van Graftdijk, dat de beschuldigingen, die
Grasmeer tegen Claessen geuit heeft, niet
terecht zijn en dat Willem Claessen een
eerlijk en vroom man is, op wiens handel
en wandel niets aan te merken valt. Hierop
hebben sij malcander de handen van versoe-
ning gegeven en zijn alle documenten, in
wederzijds overleg, met den viere verbrand.
Er speelt nog een conflict, namelijk tus
sen Grasmeer en ene Claes Dirks. Ook mis
schien over de handel en wandel van Gras
meer. Grasmeer heeft Dirks uitgesloten van
het Heilig Avondmaal. De classis vermaant
Dirks ernstig, maar heft de schorsing op.
De problemen lijken bij de scheiding van
de Graftdijken nog beheersbaar, maar de
classis is vasthoudend.
Vertrouwen in West-Graftdijk
maar de classis is streng
De scheiding tussen de Westerbuurt en
de Oosterbuurt vindt plaats in 1649. De
West-Grafdijkers willen Grasmeer graag als
predikant houden en P. Heringa wordt de
predikant van Oost-Graftdijk.
De kwestie 'wat te doen met een predi
kant die het huis heeft verlaten' speelt nog
steeds. De classis heeft het eindoordeel in
dit soort ethische kwesties. De vrouw van
Grasmeer en haar vader weten dat ook en
richten zich tot de classis. Mevrouw Gras
meer verklaart altijd versoenlijk en vredelie
vend tegenover haar man te zijn geweest,
maar hij kwetste steeds weer door de har
de woorden die hij tegen haar gebruikte.
Grasmeer zelf is van oordeel dat het een
zaak van de kerkenraad is, maar helaas
voor hem stuurt de kerkenraad een brief
naar de classis, waarin zij het probleem bij
de classis neerlegt. En de classis laat niets
aan het toeval over.
Een moderne oplossing
Omdat het om een buitengewone saecke
gaat kiest de classis een oplossing waar
mee zij haar tijd ver vooruit is: zij stelt een
commissie van zes predikanten en een ou
derling in. De vrouw van Grasmeer wordt
gesteund door haar vader en moeder. Zij
stelt dat Grasmeer de oorzaak is van het
verlaten van zijn huis en de echtelijke bij-
wooninghe. Grasmeer laat zich bijstaan
door ds. Johannes Megapolensis Senior
(predikant in Koedijk, oom van Johannes
Megapolensis Junior en de echtgenoot
van de grootmoeder van Grasmeer).
De commissie verlicht kennelijk de pro
blemen van de classis niet, want in deze
soo een becoomerlijkcke saecke en een sulc-
ken grooten schandael, komen ze niet ver
der dan een verzoek.
Alder christelijckst versoenen
De classis kan de knoop niet door hakken
en vraagt of sij niet soude verlanghen, door
een christelijke vereniging bij malkanderen
te woonen ende op het alder christeljjckst te
versoenen. De vrouw van Grasmeer ant
woordt dat ze zich niet kan verzoenen soo
lange hij metterdaet niet betoont een be-
keerlijck herte te hebben.
De vergadering van de classis vraagt hen
58