om daarmee de smet die op hen terecht was gekomen symbolisch te verwijderen. Nog ongedwongener was de 'Maartekeur' in het Gelderse Lochem, die wéér langer heeft bestaan. Tijdens de jaarlijkse mei- markt formeerden meisjes op een plein een rij; jongens wandelden er ginnegappend langs en maakten hun voorkeur bekend door een krijtstreep op de jurk van een meisje te zetten. Bij instemming kon het meisje met de jongen aan de zwier gaan. Hier was nog dus steeds sprake van een openbare keuring, maar er waren ook markten waarbij dat niet gebeurde en die hebben onze tijd gehaald. In Zwolle en Meppel en andere steden kwamen tot in de jaren vijftig van de vorige eeuw jonge ren van heinde en verre naar de jaarmarkt. Er was niets georganiseerd, al bestonden er wel regels. Het begon met flaneren, giechelen en gluren. Waaghalzen duwden plotseling een meisje in de rug of omhels den haar. Aan de felheid van haar, altijd afwijzende, reactie merkte een jongen of aanhouden zin had. De Staphorster jon gens, die in Zwolle kwamen, probeerden de 'buul', de boodschappentas, van een dorpsgenootje af te pakken, waarmee zij het recht verwierven die 's avonds bij haar thuis terug te bezorgen. Dat had het meisje deels zelf in de hand. Als zij het absoluut niet wilde kon zij zich met tas en al laten meesleuren; als zij het wel wilde dan werd afpakken een peulenschil. Wonderlijk genoeg heeft zich in Schoorl, Noord-Holland, tot niet zo lang geleden een echte vrijstermarkt gehandhaafd. Al sinds de zestiende eeuw hollen daar op Tweede Pinksterdag meisjes van het Klim- duin naar beneden, om te worden opge vangen door gretige jongens. Deze tame lijk ongekunstelde vorm van vrijstermarkt kent ook modernere varianten. In veel dor pen en steden zijn nu nog plaatsen aan te wijzen waar jongens en meisjes groepsge wijs plachten te flaneren. In Zaandam was dat tot voor kort de Westzijde. Traditioneel hadden op woensdagavond de dienst meisjes vrijaf en om met huwelijkskandi daten in contact te komen slenterden zij dan urenlang gearmd over straat. Die kan didaten doopten de avond 'billenavond', naar de Bullekerk die aan de Westzijde lag, maar ook naar het lichaamsdeel dat dan handtastelijkheden opriep. Vanwege de aansprekende naam kende ook Purme- rend een billenavond'. Was de'Pinksterblom'een exclusief SCHERMERHORNSE TRADITIE? In de literatuur wordt steeds Schermerhorn genoemd, wat aangeeft dat de gang van zaken in Schermerhorn, wat de Pinkster- blom-traditie betreft, toonaangevend was. Maar er is geen sprake van dat de traditie zich tot Schermerhorn beperkte. D. J. van der Ven doet in zijn boek'Friese volksge bruiken weerspiegeld in Europese Folklore' uitgebreid verslag van het veelvuldig vie ren van de traditie. Heel wijd verspreid was het verschijnsel van het'pinksterbruidje'(de Pinksterblom). Op heel veel plaatsen trok de Pinksterblom, vaak met haar stoet van bruidjes, langs de huizen. Ook in Zuid-Limburg en in Frank rijk. In Amby en Raar (Limburg) zetelde de Pinksterblom in een loofhut en haar vrien dinnetjes, als bruidjes verkleed, hielden voorbijgangers aan om hem of haar de voeten te vegen. Daarvoor werd uiteraard een centje gevraagd en gegeven. Door de gift werd ook de bewondering geuit voor de bruid die vaak met briefkaarten en bid prentjes was omhangen. Terschelling kendede'fiere Pinksterblom', waarbij fier stond voor 'vierge' (maagd), waardoor de heidense Pinksterblom om-

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2012 | | pagina 9