gedanst en muziek gemaakt met een lier en een lullepijp (een doedelzak). De vrij sters stellen zich aan één kant van de her bergruimte op en de jongemannen aan de andere. Nu komt de 'makelaar' in actie, hij vraagt aan een jongeman in welke van de meisjes hij 'zin of behagen' heeft. Vervol gens gaat hij naar het meisje, de jongeman 'zo veel als doenlijk is'aanprijzende. Geen enkele'van de deugden en kwaliteiten ver zwijgende'. Als er een akkoord bereikt is, moet 'die bruidegom alle de gemaakte of verteerde kosten betalen'. Voor het hele gezelschap is er volop 'rijstenbrij met suiker en pijpka neel. Schoemaker beschrijft het subtiel:'de overeengekomen jongelieden kruipen die nacht bij malkanderen. Dikmaals een jaar of twee met de andere levende als man en vrouw". Het huwelijk kwam later. In 1730 werd deze Schermerhornse vrij- stermarkt voor het laatst gehouden, er kwamen geen meisjes meer op af. De vrouwen-emancipatie was in Schermer- horn begonnen: de tijd was voorbij dat de meisjes zich publiekelijk als 'huwelijksvee' wilden presenteren. Interessant is om te bekijken hoe het wat betreft de vrijstermarkten elders verliep. Er volgen nu een aantal stukken uit'Rituelen en Tradities'van Jef de Jager. Vrijstermarkten elders 'Elders hebben meer gelijkwaardige vrij stermarkten langer gefunctioneerd. In Schagen boven Alkmaar was het tot onge veer 1900 gebruik dat jongens en meisjes zich verzamelden op het kerkhof om een partner voor de kermis uit te zoeken. Bij het hek van het kerkhof moesten zij een dubbeltje betalen aan de 'werveldraaier', die te jonge en te oude meisjes weerde, evenals jongens van buiten het dorp. On derling werd vervolgens een keuze ge maakt. Zij die een blauwtje hadden gelo pen, kregen hun geld terug, maar werden wel bespot. Afgewezen meisjes moesten de klink van de kerkdeur schoonmaken, I0IBM3E M(DKJBHHL©ILÏLAIÓD3(DMIE Uit de verzameling van Kitty Kampf 8

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2012 | | pagina 8