waarmond vier andere jonge dochtertjes: het staande 'De pinksterbloem wordt dus, bij deze lieden, dochtertje was omhangen met twintig Met zang en spel, eens in het jaor gevierd, zilveren tuigen, tien zilveren bellen, drie Dit is de oorzaak, dat deze maagd dus is versierd.' beugeltassen, en vijf en twintig zowel barnstenen als bloedkoralen kettingen; in de rechter hand een zilver kommetje, en in Wat hield de Pinksterblom-traditie in? de linkerhand een zilveren bel waar op zij fluit, wanneer de giften ven de omstanders Daarvoor weer een stuk tekst uit de Arka- werden ingezameld.' dia. 'PINKSTERBLOEM. Het omzingen op Pink- Een bedreigde traditie dus. Weetlust weet steren door jonge Dochters, welke zijn daar er kennelijk ook van. Maar het is goed versierd, is al voor lang hier in gebruik om te lezen dat 'het volk' in de loop der geweest, en zelf door de te veel aangema- eeuwen niet veranderd is. tigde vrijheden op veel plaatsen verboden, als tot Amsterdam in het jaar 1612 tot En- weetlust khuizen in het jaar 1646, in Kennemerland 'Hoe komt men nu dus buiten 't spoor te rennen?' in het jaar 1635 en elders meer, doch is dit gebruik echter hier in staat gebleven, wor- waarmond dende dan een jonge vrijsterzo ik gezien 'Bezwaarlijk is een oud gebruik te ontwennen, heb, staande op een burry gedragen, door Dat honderden van jaren ging in zwang. 't Gemene volk laat zelden iets door dwang.' En dan komt het gesprek op de 'Vrijster- markt', vaak gekoppeld aan de 'Pinkster blom'. Zeker in een toneelstuk, zoals dat in maart 2012 in Schermerhorn wordt opgevoerd, is die koppeling een goede gewoonte. Beide tradities komen dan op een prachtige manier tegelijk naar voren. Ik heb geen bewijs kunnen vinden dat de beide tradities tegelijk plaatsvonden, met andere woorden dat de Pinksterblom- rondgang volgde op de Vrijstermarkt. Met nadruk zij gezegd dat de opvoering door de koppeling niet minder waardevol wordt of van mindere historische waarde. Het gaat om het beeld dat van beide tradities wordt geschetst. 'Hoe vreemd u dit ook mag in de ogen blinken, Nog vreemder zal het u in de oren klinken, Hoe 't huwen hier weleer heeft toegegaan, En mogelijk nog.' 6 GOEDAARD

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2012 | | pagina 6