GESCHIEDENIS VAN EEN KANSARME Fred Hoek heeft het volgende verhaal opgediept. 'Niet alles heeft stro in de kop wat onder een strodak geboren is.' Deze treffende uit spraak is niet van Jos van Kemenade (mi nister van Onderwijs)2, die alle jongens en meisjes in de aanvallige leeftijd van 12-16 jaar onder één schooldak wil brengen. Evenmin is het gezegd door een radicale politicus, zo een, die al tot tranen geroerd wordt bij de gedachte aan het bestaan der kansarme in deze wereld. Het is al drie eeuwen geleden gezegd door Abraham a Sancta Clara (1644-1709), die als Augustijner pater predikte aan het Weense hof, hetgeen hem niet belette ook tot het volk te gaan. Abraham vond toen al, dat elk talent zijn kans diende te krijgen, want -zo stelde hij-'een mens zonder ken nis is als een hemel zonder sterren, als een noot zonder pit; zelfs God kan ezelskoppen niet uitstaan.' Dat laatste zou hem tegenwoordig door geen theoloog in dank worden afgeno men, om maar te zwijgen van de natuur- en milieuwetenschappers. Het is namelijk discriminerend ten opzichte van de ezel, die er overigens ook in de christelijke heilsgeschiedenis beter op staat dan pater Abraham deed voorkomen. Niet vanwege het stalletje van Bethlehem, maar ook wegens diens aandeel in de intocht van Christus in Jeruzalem. Vandaar de mooie legende van Selma Lagerlof3 over de her komst van het kruis, dat ezels op hun rug afgetekend hebben. Pater Abraham gebruikte de term 'ezels koppen' dan ook overdrachtelijk en wel ten aanzien van de schedels zijner mede mensen. Wij hadden niet eerder van hem gehoord, maar in deze leemte is nu voor zien door dr. N. Vermeulen4, rector van het Thomascollege te Venlo. Deze laatste heeft zich genoodzaakt gezien, eens af te rekenen met het Indianenverhaaltje, dat vroegere niet-socialistische overheden (steevast vertegenwoordigd door burge meesters) in samenspanning met de kerk (gepresenteerd door de pastoor) er op uit waren om de goegemeenten arm en dom te houden. De rector introduceert Pater Abraham in 'n artikel in het Weekblad voor Leraren als tegenbewijs en ook ter afrekening met de 'verlichte ideeën'van minister Jos v. K., die er ongeveer op neer komen, dat alle onder een strodak geborenen gedoemd zou den zijn ezels te blijven, die het nooit tot paard zouden kunnen brengen, ware het niet, dat hij -de minister- was opgestaan om het onderwijs tot één grote manege te herscheppen, waarin iedereen de hoef ijzers van het geluk onder krijgt, en van waaruit men'met gelijke kansen'de wereld in kan draven. Dr. Vermeulen noemt dat een roman tisch beeld, dat al eerder door maatschap pijvernieuwers als Rousseau5 en Pestaloz- zi6 is opgehangen. Hij beperkt zich niet tot zijn Weense ordegenoot om te bewijzen, dat de christelijke visie op mens en on derwijs vanaf het Concilie van Trente7 tot Vaticanum II8 in de praktijk 'n heel andere gestalte heeft gekregen dan een politiek vijandige propaganda pleegt te stellen. De werkelijkheid is tegelijk onromanti scher en veel romantischer dan de minister voorstelt als het om gelijke kansen gaat. Nederland is geen nest, uitsluitend bevolkt door valken. Er zitten ook vele uilskuikens tussen, die tegenwoordig meer risico lo- 15

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2012 | | pagina 15