Dan was er nog het geloof. Siem was Nederlands Hervormd, in tegen stelling tot Annie die bevindelijk gerefor meerd was. Hoewel hervormd en gerefor meerd taalkundig hetzelfde betekent, was er voor hen een wereld van verschil: het milde eerstgenoemde geloof, stelde Siem in staat vrij te zijn in zijn doen en laten, terwijl Annie zich hield aan alle regels die haar veel strengere geloof, voorschreef. Zo was Siem als begenadigd dammer lid van een club, blies hij een nootje mee in de Rijper fanfare en keek tv. Voor Annie geen tv, maar een strikte heiliging van de zondag. Daarbij kwam nog de regelmatige gang richting de Rechtestraat, naar het gereformeerde 'zwartekousenkerkje', om bijbelstudie te volgen. Nu, met het liberale denken over het geloof als maatstaf, zou dit allemaal geen issue meer zijn, maar on danks dat het dat toen wel was, leefden zij in harmonie naast elkaar in één huis. De boomgaard, waar ik eerder over sprak, was van voor mijn tijd, maar het schijnt dat zo'n beetje het hele assortiment er gestaan heeft: appels, peren, pruimen, bessen, het stond er allemaal. Maar Siem raakte op leeftijd. De jaarlijks terugkerende oogst en het algehele onderhoud werd een steeds grotere opgave. In 1968 besloot hij de boomgaard van de hand te doen. Hoe dat onderling gegaan is tussen broer en zus kan zich alleen maar laten raden, maar feit is wel dat, nadat Siem enkele jaren la ter overleed, Annie in al haar beslissingen werd bijgestaan door iemand van de kerk. Deze zogenaamde ouderlingen waren over het algemeen nogal behoudend, dus het leek erop dat Jan Twint van geluk heeft mogen spreken met de aankoop. Enige tijd later bouwde aannemer de Koekkoek er zijn huis. Het overlijden van haar broer had voor Annie grote gevolgen. Haar leeftijd en het feit dat ze slecht ter been was, waren rede nen om halverwege de jaren zeventig naar een bejaardenhuis in Moerkapelle, Zuid- Holland, te gaan. In 1984, op 82-jarige leef tijd, overleed ze daar. Vóór die tijd heeft ze de plaats verkocht aan een wat ouder echtpaar afkomstig uitWeesp, die hiervoor in aanmerking kwamen vanwege dezelfde geloofsovertuiging. Zij hebben er tot on geveer 2004 gewoond en daarna is het via via toch verkocht buiten de gereformeerde cirkel. De opstallen werden gesloopt en zo ko men we weer uit waar dit stukje mee be gon: het prachtige pand dat er sinds een jaar of vijf staat. Gebouwd door een aan nemer van buitenaf, namelijk Peerdeman uit Zwaag. Met wat fantasie is er nog wel enige herkenning: in het midden het lage re deel dat vastzit aan het rechtergebouw, de vroegere slachtplaats. De winkel is niet teruggekeerd en het huis dat op vrijwel de zelfde plek staat, is onherkenbaar gewor den. In de bovendorpels van de kozijnen zitten prachtige, zogenaamde wenkbrau wen, maar die komen vreemd genoeg niet terug in alle kozijnen. De tuitgevel, die wat kaal lijkt zonder natuurstenen afdekplaten, heeft wel een fraai metselverband, dat in het aannemersjargon boerenvlecht wordt genoemd. Met de schijnvoeg in het crème kleurige pleisterwerk en de in het midden geplaatste, brede voordeur, heeft het een statige, bijna landhuisachtige aanblik. Terug richting het Zuid We keren om richting het Zuid en zien rechts Lievelandsbuurt 1 (325) liggen. Wat er nu staat is niet oud, maar wat er stond was dat wel en als zo vaak waren oud én in slechte staat ook hier onlosmakelijk met elkaar verbonden. Nadat het jarenlang dienst had gedaan als huurhuisje begon men eind zeventigerjaren met de renova tie.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2010 | | pagina 28