Brug naar Lievelandsbuurt, op de achtergrond de Keizerbuurtbrug; 2010 bruggen zijn nagenoeg identiek, al is de Langebrug grover en robuuster uitgevoerd dan de Lievelandsbrug, die veel sierlijker is afgewerkt met zijornamenten en zwarte, stalen steunpoten. De ophaalbrug naar de Lievelandsbuurt verving een betonnen exemplaar die zijn technische levensduur al ruimschoots had overschreden. Een rechttoe rechtaan con cept waarbij het aan elkaar geklonken leu- ningwerk werd ingestort in een betonnen rand. Dit is nog goed te zien bij het brug getje aan het einde van de Keizerbuurt. Deze, en de voormalige betonnen brug naar de Lievelandsbuurt, zijn rond 1926 tegelijk gebouwd door aannemer Matser en Hamstra voor het toen lieve bedrag van 1851 gulden. De Keizerbuurtbrug ziet er zo op het oog nog wel goed uit, maar nadere bestudering leert dat deze flink aangetast is door de tand des tijds. De stalen liggers zijn helemaal doorgebogen en finaal door geroest. Naast het beton van de brug is dat van het bruggenhoofd eveneens be hoorlijk aangetast door betonrot. Ook het muurtje dat op het bruggenhoofd is ge metseld moet worden ondersteund door dikke hardhouten palen om te voorkomen dat deze in het lager gelegen gedeelte valt. De reden dat de Lievelandsbuurtbrug veel eerder versleten was dan de Keizer buurtbrug heeft natuurlijk alles te maken gehad met het opkomende autoverkeer. Vanwege de taps toelopende straat had de laatstgenoemde daar geen last van. Op de Lievelandsbuurt met de brug als enige toegangsweg, was dat natuurlijk een heel ander verhaal, vooral door de agrari sche bedrijvigheid op dit buurtje. De Lievelandsbuurt Aan het einde van de Keizerbuurt gaan we rechtsaf het Zuideinde op, waar na een kleine vijftig meter, rechts de ophaalbrug opdoemt. Door deze brug over te steken komen we op de Lievelandsbuurt. In oude stukken en kranten wordt het soms ook 191

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2010 | | pagina 17