i de vrouw
laten zeg-
elfde schrij-
'pkomst en
noteert dat
gging werd
daglooners'.
ns de grote
jidelijk deel
opging. De
logheemra-
lar eigenlijk
aten'Dat de
?t wederom
ordien voor
iden, land-
n woonden
n kwaad le-
van de Rijp
i
r Visser-Met
talling voor
vegere paar-
>drijf uit. De
•ntale pand.
rden hier de
213
krijgen en daarna ophoe^
pelen. Een bruut besluit. De lommerrijke Klaterbuurt omstreeks 1900. Links de rails van de
Dat het zo'n vaart niet liep, tramlijn en rechts de veranda van café Smit, later van Dirk van
toont een kaart uit 1663. Leeuwen en vervolgens van Jan de Boer.
waarop te zien is hoe het
zuidelijk deel van de buurt opnieuw be
bouwd is. In de loop der eeuwen werden
de huizen degelijker en over de bewoners
klonk geen kwaad woord. De buurt was
een rustige plek'waar met mate werd ge
zondigd en beheerst werd liefgehad', een
plek als zovele.
Tweemaal opbloei
Toen in 1849 de Rijperweg beklinkerd
werd, had dit zichtbaar gevolgen voor
de Klaterbuurt. Rond die tijd werd aan de
noordkant van de weg een heel grote villa
gebouwd door Michiel de Wit, de man die
eigenaar was van een graanmaalderij in
De Rijp en die een buitenplaats had aan de
Beemsterdijk. Tegenover de villa verrees
een woonhuis met een paardenstalling.
Maar liefst dertig paarden en een aan
tal rijtuigen van de Rijper graanmaalderij
aan het Oosteinde werden er gestald. De
stalling is nu nog herkenbaar aan de paar
denkoppen in de noordgevel. Mogelijk is
een tien- of twintigtal jaren later het grote
huis gebouwd waarin later een café was
gevestigd.
Tegen het einde van de ige eeuw vindt
weer een verandering plaats. Met de be
trekkelijke rust is het over, want in 1895
opent de Tweede Noord-Hollandse Tram
wegmaatschappij, deTNHT, een tramlijn
die van Purmerend naar Alkmaar loopt.
Deze sluit aan op de al bestaande lijn van
Amsterdam naar Purmerend. De stoom
tram rijdt door de Beemster en heeft er
o,a. haltes in Middenbeemster, de Blikken
Schel, de Klaterbuurt, op de Westdijk bij
de Oosthuizerweg en bij Schermerhorn.
De maandagmarkt in Alkmaar en de dins-
dagmarkt in Purmerend konden nu snel
worden bereikt in vergelijking met de tijd
ervoor. Naar Alkmaar duurde de reis vanaf
de Klaterbuurt 50 minuten en naar Pur
merend drie kwartier. In de richting van
Amsterdam kon je zeven keer per dag ver
trekken. Een enkeltje 2" klas De Rijp-Pur-
merend kostte 20 cent en ie klas 30 cent.
Op zaterdagen en zon- en feestdagen ging