ig trans-
n wagen
provisie
n vracht
erden de
woerd en
K>r Klaas
ste paar-
irong. Bij
verwaar-
n ze nog
d het ge-
sk steeds
chermer,
;n gingen
jrging op
paard en
een Ford
Een deel van de voorraden werd per boot aangevoerd. De foto is rond 1920 genomen
De moedervestiging in Alphen a/d
Rijn had al eerder een proef genomen
met een vrachtauto. Het jaarverslag
1915/1916 vermeldt een vrachtauto, die
voor drie maanden wordt gehuurd - in
clusief chauffeur. Tot aanschaf kwam
het nog niet direct. Pas in november
1920 werd voor het eerst een vrachtauto
gekocht, een Ford die 3250 gulden kost
te. Er moest natuurlijk een set reserve
banden komen, die werd aangeschaft
In 1921 werd een Ford Chevrolet vrachtwagen aange
schaft.
voor het astronomische bedrag van
420,20 gulden. Twee jaar later beschikte
de Leerhoeve over drie vrachtauto's en
een jaar later over vier. De eerste tijd
werd ook nog een paard aangehouden,
want lang niet overal kon en mocht een
auto komen.
De techniek was niet altijd betrouw
baar en mens en dier waren er nog niet
aan elkaar gewend. 'Depothouder Los
twijfelde wel eens aan het welslagen
van de mechanische onderne-
I ming, want het gebeurde vaak,
als het nieuw-modische vervoer-
vehikel het boerenerf opreed
onder melktijd, dat er geen koe
op het melkhok bleef. Of de auto
zakte met de wielen in de berm
van de dijk-opritten. Al deze kin
derziektes kwam het bedrijf te
boven. In 1957 verzorgden twee
grote vrachtauto's het vervoer.'
Dit was te lezen in een kranten
artikel ter gelegenheid van het
feit dat Jacob Los vijftig jaar
eerder was benoemd tot depot
houder.
Eenmaal in de twee weken
21