Plaatselijk Nieuws
Een niet onaanzienlijk aantal was toenter
tijd nog onder ons en samen met de ge
gevens van de nabestaanden van hen die
overleden waren én informatie via mailcon
tacten en internet kwamen we tot voldoen
de stof om een uitgave te verzorgen.
Van enkelen kwamen we echter weinig tot
niets aan de weet. Eén van die soldaten
was ons bekend onder de naam Jan Tromp.
Hij blijkt een informele naamsverandering
te hebben ondergaan. Bij de burgerlijke
stand was hij in 1925 ingeschreven als Jan
Willem Oostdijk, maar zijn ouders waren
gescheiden toen hij nog een kleuter was.
Zijn moeder vond al snel een nieuwe le
venspartner. Omdat ze de herinnering aan
haar scheiding zoveel mogelijk wilde weg
duwen, liet ze haar zoon onder de naam
van haar tweede echtgenoot door het le
ven gaan. Hij werd Jan Tromp, de zoon van
buschauffeur Lou Tromp (zie foto links).
Het gezin heeft een tijdlang ingewoond bij
Klaas Barten, de broer van Martha Tromp-
Barten aan de Achterweg, nu de A. V. H.
Destreelaan, op de plek waar nu het pand
nr. 131 staat. Contact met de onlangs
overleden Charles Barten, zoon van Klaas
Barten en Mien Barten-Oosterbaan
bracht ons destijds niet veel verder. Wij
len Charles Barten was een volle neef
van Jan Tromp.
Toen Jan Tromp beroepsmilitair werd, heeft hij zijn officiële naam weer aangenomen:
Jan Willem Oostdijk. Hoe kwamen we dan toch op zijn spoor? Dat ging als volgt: op
donderdag 15 september 2011 ontving ondergetekende een mail van mevrouw Willy
Smit-Buit met de volgende inhoud:
Krantenartikel i.v.m. 12,5 jarig jubileum van Lou Tromp
SINT PANCRAS.
EEN JUBILEUM BIJ DE HABO
Den 19en October zal het 12'/, jaar geleden zijn
dat de heer L Tromp in dienst trad bij de Eer
ste Langedijker Autobus-onderneming als chauf
feur
121/s jaar is een lange tijd, vooral als men na
gaat hoe het autobusbedrijf zich heeft ontwikkeld
en in zijn perfectioneering is vooruit gegaan Wie
herinnert zich nog niet. den dag waarop voor he.
eerst de bussen van de heeren Kok en Tufftman
ever den weg gingen en waarop de heer L. Tromp
een van de eerste chauffeurs was die daarop werd
aangesteld. Maar niet velen zullen er zijn die we
ten, dat voordat de eerste dienst door hem werd
gereden, eerst nog een zestal koeien moest worden
gemolken en het dan haast je rep je was om voor
een eersten dienst van kwart over zeven klaar te
j zijn Het was toen ook niet zooals nu met de dienst
uren, want het behoorde waarlijk niet tot de
z lözaamheden dat alle diensten over den geheelen
dag door .faejh,.\vorden_..gereden, om den volgenden
dag dan maar weer klaar te staan voor het meiken
met als vervolg weer het rijden van diensten Hoe
menigmaal werd en moest niet worden ingevallen
op een vrije dag, En wanneer de a.s, jubilaris dan
het bedrijf nagaat, wat het is geworden, dan mag
hij zeker zeggen dat hij mee een van de grondleg
gers is geweest en zijn krachten heeft gegeven aan
de ontwikkeling van dit bedrijf, De bussen zijn
grooter geworden, het vervoer is uitgebreid en on
telbaar zal het aantal passagiers zijn dat hij met
zijn wagen heeft vervoerd. Hij was een van de
chauffeurs, die ontzag wist in te boezemen aan
de in Alkmaar schoolgaande jeugd, die, wanneer
„Louw" reed rustig was en wist dat hij niet met
zich liet. spotten. Het reizend publiek was er al
spoedig van overtuigd dat wanneer door .Louw"
werd gereden, dat men veilig reed en hij met de
meeste aandacht en accuratesse zijn wagen be
stuurde.
Nog nooit heeft hij een ongeluk gehad, al was
snel handelen wel eens noodig om een groot gevaar
af te wenden wanneer kinderen ondoordacht .over
den wég holden Hij heeft den groei en vooruitgang
van dit-thans zoo groote bedrijf meegemaakt,
maar wij gelooven zeker dat de heer Tromp nog
menigmaal zal terugdenken aan den tijd van vroe
ger, al zal er ook veel verbeterd zijn
Wij gelooven dat het den heer Tromp op zijn
jubileumdag niet aan belangstelling zal ontbre
ken en ook dat hij dien dag de erkenning en
waardeering van zijn directie voor zijn verdiensten
zal oogsten.
91