Plaatselijk Nieuws Een niet onaanzienlijk aantal was toenter tijd nog onder ons en samen met de ge gevens van de nabestaanden van hen die overleden waren én informatie via mailcon tacten en internet kwamen we tot voldoen de stof om een uitgave te verzorgen. Van enkelen kwamen we echter weinig tot niets aan de weet. Eén van die soldaten was ons bekend onder de naam Jan Tromp. Hij blijkt een informele naamsverandering te hebben ondergaan. Bij de burgerlijke stand was hij in 1925 ingeschreven als Jan Willem Oostdijk, maar zijn ouders waren gescheiden toen hij nog een kleuter was. Zijn moeder vond al snel een nieuwe le venspartner. Omdat ze de herinnering aan haar scheiding zoveel mogelijk wilde weg duwen, liet ze haar zoon onder de naam van haar tweede echtgenoot door het le ven gaan. Hij werd Jan Tromp, de zoon van buschauffeur Lou Tromp (zie foto links). Het gezin heeft een tijdlang ingewoond bij Klaas Barten, de broer van Martha Tromp- Barten aan de Achterweg, nu de A. V. H. Destreelaan, op de plek waar nu het pand nr. 131 staat. Contact met de onlangs overleden Charles Barten, zoon van Klaas Barten en Mien Barten-Oosterbaan bracht ons destijds niet veel verder. Wij len Charles Barten was een volle neef van Jan Tromp. Toen Jan Tromp beroepsmilitair werd, heeft hij zijn officiële naam weer aangenomen: Jan Willem Oostdijk. Hoe kwamen we dan toch op zijn spoor? Dat ging als volgt: op donderdag 15 september 2011 ontving ondergetekende een mail van mevrouw Willy Smit-Buit met de volgende inhoud: Krantenartikel i.v.m. 12,5 jarig jubileum van Lou Tromp SINT PANCRAS. EEN JUBILEUM BIJ DE HABO Den 19en October zal het 12'/, jaar geleden zijn dat de heer L Tromp in dienst trad bij de Eer ste Langedijker Autobus-onderneming als chauf feur 121/s jaar is een lange tijd, vooral als men na gaat hoe het autobusbedrijf zich heeft ontwikkeld en in zijn perfectioneering is vooruit gegaan Wie herinnert zich nog niet. den dag waarop voor he. eerst de bussen van de heeren Kok en Tufftman ever den weg gingen en waarop de heer L. Tromp een van de eerste chauffeurs was die daarop werd aangesteld. Maar niet velen zullen er zijn die we ten, dat voordat de eerste dienst door hem werd gereden, eerst nog een zestal koeien moest worden gemolken en het dan haast je rep je was om voor een eersten dienst van kwart over zeven klaar te j zijn Het was toen ook niet zooals nu met de dienst uren, want het behoorde waarlijk niet tot de z lözaamheden dat alle diensten over den geheelen dag door .faejh,.\vorden_..gereden, om den volgenden dag dan maar weer klaar te staan voor het meiken met als vervolg weer het rijden van diensten Hoe menigmaal werd en moest niet worden ingevallen op een vrije dag, En wanneer de a.s, jubilaris dan het bedrijf nagaat, wat het is geworden, dan mag hij zeker zeggen dat hij mee een van de grondleg gers is geweest en zijn krachten heeft gegeven aan de ontwikkeling van dit bedrijf, De bussen zijn grooter geworden, het vervoer is uitgebreid en on telbaar zal het aantal passagiers zijn dat hij met zijn wagen heeft vervoerd. Hij was een van de chauffeurs, die ontzag wist in te boezemen aan de in Alkmaar schoolgaande jeugd, die, wanneer „Louw" reed rustig was en wist dat hij niet met zich liet. spotten. Het reizend publiek was er al spoedig van overtuigd dat wanneer door .Louw" werd gereden, dat men veilig reed en hij met de meeste aandacht en accuratesse zijn wagen be stuurde. Nog nooit heeft hij een ongeluk gehad, al was snel handelen wel eens noodig om een groot gevaar af te wenden wanneer kinderen ondoordacht .over den wég holden Hij heeft den groei en vooruitgang van dit-thans zoo groote bedrijf meegemaakt, maar wij gelooven zeker dat de heer Tromp nog menigmaal zal terugdenken aan den tijd van vroe ger, al zal er ook veel verbeterd zijn Wij gelooven dat het den heer Tromp op zijn jubileumdag niet aan belangstelling zal ontbre ken en ook dat hij dien dag de erkenning en waardeering van zijn directie voor zijn verdiensten zal oogsten. 91

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 2012 | | pagina 93