Sint Pancras en de automobielindustrie 1930-1944 en later Historisch rapport Vroeger, 'toen alles beter was', zoals wel wordt beweerd door vergeetachtige oude mensen, konden kleine kinderen nog spelen op straat. Want er was nog weinig autoverkeer, en men reed nog niet zo snel. En de ouders vertrouwden nog op de voorzichtigheid van de andere weggebruikers. Dus speelden die kinderen met autopeds van verschillende modellen. Heel goedkope, vaak zelfgemaakte van hout met houten wieltjes. Later, vanaf de jaren 1930, werden de autopeds gefabriceerd van stalen buis en met spaakwielen met opblaasbare (dikke, en ook lek wordende) banden. Die ook met een trapmechanisme verkrijgbaar waren. Als een soort auto was er de befaamde 'Vliegende Hollander'. Met een stalen frame, een voetbesturing en een houten zitplaats. Door een hefboom van voor naar achter te trekken kon je met een flinke vaart rijden. Later kwamen er ook modellen met een tandwielversnelling. En met hefbomen aan welke je als roeiriemen moest trekken. DirkMinnesma, lange tijd de enige garage houder in Sint Pancras, was een uiterst beminnelijk en dienstvaardig man. In 1930 zal hij een grote schrik van zijn leven hebben gehad, toen hij na het achteruitrijden met zijn auto op het betegelde pleintje voor zijn garage, uitstapte en zag, dat hij de vliegende hollander van de 4-jarige dokterszoon Charles Destrée had platgereden. Gelukkig zat Charles er niet meer op. Om het goed te maken kreeg hij van Minnesma een nieuwe vliegende hollander, nu met een tandwielversnelling. De Sint Pancrasser ecologische automobielindustrie 1930 - 1939 Ere wie ere toekomt. De allereerste ondernemer in de Sint-Pancasser automobielindustrie moeten de Gebroeders Zeegers Co zijn geweest. Het betreft de zonen Kees en Piet van vader timmerman Simon Zeegers. Waarschijnlijk het allereerste prototype dat is gefabriceerd in de Sint Pancrasser automo bielindustrie. Het model KEPIZEE Al, ont worpen in de beginjaren 1920 door de nog jonge ingenieurs Kees en Piet Zeegers. De motor blijkt vooralsnog afwezig, en is (voorlo pig) vervangen door mankracht. Het model is gepresenteerd door de charmante (en in mi nirokje geklede, verleidelijk bijna glimlachen de) presentatrice, reclamecheffin en directrice verkoop; Annie Zeegers. De broer Simon is nog in opleiding en wordt als reservekracht achtergehouden. Op de achtergrond links staat de timmerschuur. Het kleine gebouw rechts daarvan is de ontwerpstudio, waar men na korter of langer overpeinzing, uitdrukking kan geven aan zijn diepste en meest noodzakelijke behoeften die men moet doen. Ten gevolge van de crisisjaren bleef het project beperkt tot dit prototype, en kwam het niet tot een massaproductie. Wel werden nog enkele ander prototypes ontworpen, maar ook deze konden niet in productie worden genomen. 96

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 2010 | | pagina 98