ondernemers, ontdekten de Noord-Hollandse kwekerij veelal zelf. Daarnaast hield een bewuste prijsstrategie de concurrent op afstand. Van het begin af aan hebben we de prijs laag gehouden zodat andere ondernemers niet konden instappen. Inmiddels leveren we omvang rijke partijen tegen net iets meer dan de kostprijs. Daarnaast investeren we altijd een groot deel van de winst in ontwikkeling. In een familiebedrijf is dat wellicht gemakkelijker. Veel geld verdienen staat bij ons niet voorop. We we ten waar onze financiële grenzen liggen en wanneer we tevreden zijn.' En we zijn een sociaal bedrijf laagdrem pelig, lopen zelf in een werkjas over de kwekerij. Bij drukte werken we allemaal mee. Als mensen vrij willen, zetten we alles op alles om dat mogelijk te maken. Daar door krijgen we veel terug. Veel overwerken voor kerst? Daar hoor je niemand over. Ook tegenover klanten zijn we flexibel. Een ander etiket of andere verpakking? Geen probleem, ook al betekent dat extra werk.' Achter de schermen van de dagelijkse praktijk is het voorlopig nog vader Theo van der Plas die het bedrijfsbeleid bepaalt. Zijn opvolgers leveren input. Zij introduceerden het dagelijks werkoverleg en een maandelijks familieberaad. Wat de derde generatie ondernemers betreft, ligt de focus op méér structuur. Pepijn van der Plas: Vroeger deed je veel op het gevoel en op het oog. Een blik in de koeling was voldoende om de voorraad in te schatten. Maar toen hadden we acht man, nu zestig. Een heleboel dingen gaan niet vanzelf meer. Dus moet je zaken op papier gaan zetten. Waar de jonge ondernemers zichzelf over vijf jaar zien? Eva van der Plas hoopt zich dan met de grotere beleidsbeslissingen be zig te kunnen houden. Haar broer Pepijn wil tegen die tijd zijn kennis van kweek- methoden en van geldstromen flink hebben aangescherpt. Beiden kijken uit naar ver dere bedrijfsuitbreiding. Meer joint-ventures binnen en buiten Europa,' voorspellen ze. Vader Theo van der Plas effent daarvoor nu het pad. Terwijl zijn zoons en doch ter in Broek op Langedijk de zaken waar nemen, reist hij de wereld over, bouwend aan een internationaal netwerk. Verschillen in ondernemersstijl staan beide generaties niet in de' weg. En druk om het bedrijf over te nemen hebben de ondernemers in spe nooit gevoeld. Pepijn van der Plas: 'Mijn vader laat ons juist los. Hij zegt: 'Stort je maar in het diepe, daar leer je van'. Sven, Eva en Pepijn van der Plas

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 2010 | | pagina 81