zien en leren kon ook gebeuren in de smederij van Maarten Riedel. Waar nog hoefijzers voor paarden met de hand werden gesmeed. Ook nog nadat in die beginjaren 1930 'prefab' hoef ijzers op de markt waren gekomen. Want de Pancrasser paardeigenaren (zoals de groenteboer Jan Jonker) vonden Maarten's 'maatschoeisel' beter dan die 'gelijkschakelende' nieuwigheid. De andere vriendelijke en leerzame smid was Jan Modder en diens zoon Piet. Zij hadden een vouwmachine waarmee je zinken dakgoten kon maken. Ook Bakker de schilder was een aantrekkelijk bedrijf. Hij was zo vriendelijke en geduldig je te leren hoe je moest plamuren en schuren, grondverven en afschilderen. Terwijl de timmerman Simon Zeegers je hielp hij het leren zagen en timmeren. Zijn zoons Kees en Piet hielpen de 4-jarige Charles bij het vervaardigen van de door hem ontworpen duwauto's, met korte plankjes afvalhout. De wielen waren afkomstig van afgedankte kinderwagens. Die waren in die tijd soms vroegtijdig opgedoekt, omdat de hoge (en praktische, want de moeders hoefden niet te bukken) kinderwagens op grote spaakwielen, werden vervangen door moderne (lage), met kleine wielen met rubber banden. Zo raakten die oude kinderwagenwielen beschik baar voor de Pancrasser Zeegers-Destrée automobielindustrie. De foto's, genomen in de jaren 1930 in de achtertuin van het doktershuis, geven een beeld van deze allereerste Pancrasser ecologische 'automobielindustrie'. Kees en Piet Zeegers vertonen hun prototype aan de ietwat sceptische Kees Destrée. Kees Destrée met hondenwagen 1930 Kees Destrée in trapauto. 1932 98

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 2010 | | pagina 100