Omdat Noord-Brabant al in 1944 was bevrijd waren deze leveranciers al
weer redelijk in bedrijf.Autosnelwegen waren er nog niet en de grote rivie
ren moesten per veerpont worden overgestoken. De opgeblazen bruggen,
een enkele "Baileybrug" daargelaten, waren nog niet hersteld. Een reis naar
Brabant was bijna een wereldreis.
De komst van mijn neef Jaap Fok kort na de oorlog, als eerste echte mede
werker in het bedrijf, betekende een grote verlichting voor mijn moeder.
Er werd ook een nieuw vervoermiddel aangeschaft: de "Pendax". Dit was
een aanhangwagen voor de fiets. Hiermee kon Jaap een behoorlijke vracht
"pakken" naar Bouwstra vervoeren.
Mijn vaders motorfiets was in
middels verruild voor de eer
ste eigen auto. De "Matchless"
motorfiets was gedurende vijf
oorlogsjaren voor de bezetters
verscholen geweest in het gro
te kolenhok in het "pakhuis"
achter een speciaal gemet
selde "dubbele" achterwand.
De bruin en geel gekleurde
6-cylinder "Opel Super Six" ca
briolet uit 1936, overgespoten
door Dirk Minnesma, diende
-wanneer de roodleren achter
bank eruit genomen was - als
bestelwagen. Tonnen zakjes, schalen, doosjes en wikkels en rollen papier
zijn erin vervoerd. De nu mogelijk onschatbare "oldtimer" was tot op de
draad versleten toen hij door een zwarte Amerikaanse Ford (1939) werd
vervangen.
Het jaar 1948 bracht grote veranderingen. Het bedrijf en het gezin verhuis
den van de Achterweg naar de Bovenweg Nr. 71 waar tot dan toe groen
tehandelaar Piet Volkers woonde. De aangebouwde kleine winkel (+/-25
m2), eerder de kapsalon van Möls (zie ook Klin-18), werd de eerste boek
winkel in St.-Pancras. Piet van der Gragt werd huurder van het huis op de
Achterweg en de boomgaard was inmiddels al verhuurd aan Jan van Zelm
Jr. (zoon van de kruidenier op de Benedenweg). Er moest veel gebeuren
aan het sterk verouderde huis aan de Bovenweg.
68
De Opel Super.