Omdat Noord-Brabant al in 1944 was bevrijd waren deze leveranciers al weer redelijk in bedrijf.Autosnelwegen waren er nog niet en de grote rivie ren moesten per veerpont worden overgestoken. De opgeblazen bruggen, een enkele "Baileybrug" daargelaten, waren nog niet hersteld. Een reis naar Brabant was bijna een wereldreis. De komst van mijn neef Jaap Fok kort na de oorlog, als eerste echte mede werker in het bedrijf, betekende een grote verlichting voor mijn moeder. Er werd ook een nieuw vervoermiddel aangeschaft: de "Pendax". Dit was een aanhangwagen voor de fiets. Hiermee kon Jaap een behoorlijke vracht "pakken" naar Bouwstra vervoeren. Mijn vaders motorfiets was in middels verruild voor de eer ste eigen auto. De "Matchless" motorfiets was gedurende vijf oorlogsjaren voor de bezetters verscholen geweest in het gro te kolenhok in het "pakhuis" achter een speciaal gemet selde "dubbele" achterwand. De bruin en geel gekleurde 6-cylinder "Opel Super Six" ca briolet uit 1936, overgespoten door Dirk Minnesma, diende -wanneer de roodleren achter bank eruit genomen was - als bestelwagen. Tonnen zakjes, schalen, doosjes en wikkels en rollen papier zijn erin vervoerd. De nu mogelijk onschatbare "oldtimer" was tot op de draad versleten toen hij door een zwarte Amerikaanse Ford (1939) werd vervangen. Het jaar 1948 bracht grote veranderingen. Het bedrijf en het gezin verhuis den van de Achterweg naar de Bovenweg Nr. 71 waar tot dan toe groen tehandelaar Piet Volkers woonde. De aangebouwde kleine winkel (+/-25 m2), eerder de kapsalon van Möls (zie ook Klin-18), werd de eerste boek winkel in St.-Pancras. Piet van der Gragt werd huurder van het huis op de Achterweg en de boomgaard was inmiddels al verhuurd aan Jan van Zelm Jr. (zoon van de kruidenier op de Benedenweg). Er moest veel gebeuren aan het sterk verouderde huis aan de Bovenweg. 68 De Opel Super.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 2005 | | pagina 72