Jan is een perfectionist wat betreft het spoor en heeft heel wat uren, zeg maar jaren, gestoken in zijn hobby. Met grote precisie heeft hij een empla cement gemaakt. Begonnen ooit op de achterkant van een sjoelbak heeft hij thans een treinenbaan in het type NO en in HO. Dat alles begon toen Jan ging trouwen, hoewel daar geen enkele relatie mee is. Maar dus wel ca. 50 jaar geleden. De eerste opwindtreintjes uit de tijd dat Jan 6 jaar was zijn helaas verdwe nen en Jan startte daarna met het bredere spoor type HO. Later heeft Jan dat ingeruild tegen het kleinere type NO en de modellen zijn fraaie copieen van de originele exemplaren. En dat staat op een maquete en alles wordt nog met de hand bediend en is ook voor de geinteresseerde toeschouwer een verslavende bezigheid. Je ziet het verleden weer herleven en je beseft dan pas dat dit geen spul is waar je kleine kinderen mee laat spelen. We leren snel hoe e.e.a. het versehil tussen de stoomlocomotief, de diesel en de electrolocomotief. De tender wil zeggen met kolen gestookt, dus zwart, met stoom en veel luchtverontreining. De diesel kun je overal gebruiken dus ook waar geen electriciteit is en manouvreert gemakkelijk op grote emplacementen dus bv. voor het rangeren. De electrische uitvoeringen zijn uitermate geschikt voor de lange trajecten waarvoor de systemen in grote delen van Europa op elkaar aansluiten. Om e.e.a. wat te verduidelijken geven wij onderstaand enkele voorbeelden van fraaie exemplaren met hun aanduiding volgens de N.S. b. een E-loc, 3-assige tender, type 4808 e. Hondekop van 1954 d. Een 4-assige tender nl. een 2 C loc type NS-3854. e. De I C -Tender loe type NS-5951 f. Onmiskenbaar hebben we hier de TGV oftewel deTallys. g. De Intercity koploper, KLM-uitvoering. We gingen ook naar het Spoorwegmuseum in Utrecht, naar de NS in Am sterdam en naar het Archief maar vonden weinig nieuw materiaal verge leken met onze publicatie in Klin nr. 4 van 1989. Duidelijk werd ons dat Halte Sint Pancras voor de beheerders van het spoor niet erg interessant was en dat veel archieven verloren zijn gegaan dan wel onvindbaar bleven. Jammer. 48

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 2005 | | pagina 52