Uit deze woorden blijkt wel dat burgemeester Van der Vijzel niet bepaald
stond te juichen over de komst van de nieuwe school. Gezien het feit dat hij
hier eerder gedurende enkele tientallen jaren hoofd van de openbare school
was en die school een warm hart toedroeg, behoeft ons zijn standpunt: "Ik
ben er niet blij mee, maar geef die mensen een kans" ons niet te verwonde
ren.
Ook de Hervormde predikant ds Versteegh was niet enthousiast
Misschien kwam dit omdat zich onder de stichters een aantal gereformeerden
bevonden en dezen liepen 's zondags zijn kerk voorbij om zich te voegen bij
de Broeker afgescheidenen
Misschien was het omdat een aantal voorstanders van het openbaar onder
wijs tot zijn trouwe kerkgangers behoorde. Eén van hen was burgemeester
Van der Vijzel
Meester Ten Hoeve, eveneens lid van de Hervormde kerk, nam het de predi
kant uiterst kwalijk dat hij zich niet onomwonden tot voorstander van het
christelijk onderwijs verklaarde.
Het leidde tot onenigheid die er in uitmondde dat Ten Hoeve de Hervormde
kerk verliet en even later actief meewerkte aan het stichten van een gerefor
meerde kerk in St.Pancras.
2
- dat de onderteekenaars van het adres zijn te goeder naam en faam bekend
staande personen, van wie twee (Jb. Kooy en K. Ploeger) niet in deze ge
meente, maar in Koedijk, evenwel in de onmiddellijke nabijheid van St.
Pancras woonachtig zijn,
- dat naar ons gevoelen de stichting van een dergelijke school hoogst be
zwarend zal zijn voor de meeste belangstellenden, die tot de weinig gegoe
den behooren.
- dat, zoo de stichting al tot stand zou kunnen komen het vermogen om haar
voortdurend in goeden staat te onderhouden, ons twijfelachtig voorkomt,
dat de stichting van een dergelijke school om deze redenen onze sympathie
niet heeft, maar dat wij niet durven adviseeren om de gevraagde rechtsper
soonlijkheid niet te verleenen, daar de offervaardigheid en draagkracht der
belangstellenden misschien grooter zijn dat wij ons voorstellen,
- en mocht het zijn dat die zoo groot zijn dat hun geen offers te zwaar vallen
om goed onderwijs in de door hen verlangde richting te erlangen, dat ze dan
ook waard zijn dat daartegen niets in den weg wordt gelegd.