Toen de heren - bestuursleden hoorden hoeveel moest worden betaald voor papier, type- en stencilwerk, sloegen ze steil achter over. Dat kon Bruin bij lange na niet trekken. De totale oplage van de Schoolkoerier hield op bij nummer 1. Maarmeester Bakker liet zijn schoolkrant - plannen niet los. Hij had naast zijn baan als schoolhoofd nog een andere inkomstenbron Met een vriend had hij een aardrijkskundemethode geschreven, die op de scholen bekend stond als Bakker en Rusch. Het aardrijkskunde onderwijs werd door hen op een geheel andere manier opgezet dan eerder gebruikelijk was: de opdreunrijtjes als Hogezand-Sappemeer-Zuidbroek werden verleden tijd, kaartjes met frisse, sprekende kleuren en verhelderende tekeningetjes deden hun intrede, in plaats van stilzitten en luisteren moesten de kinderen allerlei vragen en opdrachten uitwerken, van alleen leervak werd aardrijkskunde gemaakt tot een doe - vak. Ze waren de eersten die vlak na de oorlog voor het lagere onderwijs met iets nieuws op de markt kwamen. Vandaar dat de methode liep als een trein en de auteurs geen windeieren legde Bakker redeneerde: "Wel, die schoolkrant moet er komen, desnoods betaal ik het zelf." Hij kocht een schrijfmachine en een stencilapparaat en we start ten met 'Het ContactHet bestuur betaalde het benodigde papier. School- 157 Meester Bakker..

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 1998 | | pagina 161