4a. detail. Gezicht op Valkoog, [BokOOI gezicht op Valkoog] (foto Fred Timmer). Ook de problematiek van en de gekozen oplossing bij de weergave van de hoge hoeden is op beide schilderijen identiek. Schagen. Afgebeeld zijn de Schager burgemeester Willem Roggeveen en zijn gezin. Willem werd naar het geloof van zijn moeder (Aagje Dirks Bakker uit de Oude Zijp) doopsgezind opgevoed. In 1781 werd hij in de lijst van weerbare mannen op gevoerd als boer en in 1798 was hij grutter. Zijn vader, Leendert Roggeveen, was boer en grutter.19 Dat was toen een gangbare combinatie in de Noordkop en ook op Texel. Willem trouwde in 1788 met de toen 19-jarige Antje de Graafuit Den Helder. Met hun drie zoons Leendert 1790), Dirk 1792) en Arien (1793) zijn ze vereeuwigd op dit familieportret. Dat portret is waarschijnlijk rond 1809 geschilderd, toen Willem Roggeveen burgemeester was van Schagen. Nazaten schonken het in 2005 aan de gemeente Schagen. Dit portret is niet gesigneerd, maar wordt op grond van het relatienetwerk van Willem Roggeveen toegeschreven aan Cornelis Bok.20 Vergelijking van het Texelse familieportret met het Schager burgemeesterportret en ander werk van Cornelis Bok. Op een herfstige oktoberdag in 2010 vergeleken de auteurs van dit artikel samen met kunstschilder en restaurateur Rutger Jan Bredewold in het gemeentehuis van Schagen het Schager por tret van de familie Roggeveen met foto's van het Texelse fami lieportret en ander werk van Cornelis Bok. Daarbij ontdekten we een aantal opvallende overeenkomsten: zo had de schilder moeite met het schilderen van handen, vooral van vingers, zowel in aquarel als in olieverf De rechter jongen op het Texelse portret heeft bijvoorbeeld twee rechterhanden. Geen probleem, het bokje eet toch uit zijn hand. Ook op andere werken van Cornelis Bok zien we een of meer bokjes: zoals op Arcadisch landschap' uit 181821, de Afbeelding van de Schager Lammere Markt' uit 180822, 'Gezicht op Valkoog'23en Afbeelding van het dorp Egmond aan Zee van de land op oostzijde' uit 181624. En al die bokjes tonen verwantschap. Wij nemen aan dat die bokjes door Cornelis Bok als signatuur bedoeld waren. Vervolgens verraden beide nauw verwante composities een geoefende en mogelijk dezelfde hand. En als we dan kijken naar de wijze waarop de gezichten opgebouwd zijn, zien we nog meer overeenkomsten, zoals de ogen, de neus en de kleine, bijna pruilende monden. Ook de problematiek van en de gekozen oplossing bij de weergave van de hoge hoeden is op beide schilderijen identiek. Dan bestaan er nog overeenkomsten tussen het Texelse schilde rij en enkele andere werken van Bok: zo bestaat er verwantschap in de weergave van het textiel tussen de Texelse gouache en de aquarel 'Man op schimmel'25 uit circa 1820. Op het 'Gezicht op Kolhorn'26, vervaardigd rond 1820 en 'De haven van Kolhorn'27 uit 1817 zijn de huisjes op de achtergrond op bijna identieke, terloopse wijze geschilderd als op de Texelse gouache. En een andere Kolhorn-aquarel is ook voorzien van een niet te deter mineren en anatomisch vreemd soort hondje. Ten slotte heeft Afbeelding van het dorp Egmond aan Zee' uit 181628 de aanpak van het landschap en de methodiek van huisjes schilderen gemeenschappelijk met de Texelse gouache. Na een uur vergelijken en proberen of we toch misschien ergens stijlverschillen konden vinden, concludeerden we unaniem dat we de Texelse gouache van de familie Kooijman-List vanaf 18 oktober 2010 toeschrijven aan Cornelis Bok. Daarmee vormt dit Texelse werk een verbindende schakel tussen de landschap pen van Bok en het portret van het burgemeestersgezin Willem Roggeveen van Schagen. Hiermee werd de actieradius van Cornelis Bok belangrijk uitgebreid. Hoe kwam Cornelis Bok op Texel terecht? Wij nemen aan dat Bok niet op de bonnefooi naar Texel kwam, maar dat de opdracht tot het maken van dit Texelse familiepor tret een uitvloeisel is van relaties tussen de familie Kooijman/ Brouwer-List en een of meer opdrachtgevers aan de vaste wal. Daar gingen we dus naar op zoek. Uitgangspunt vormde de aanname dat opdrachtgevers voor de schilderijen rond Schagen en in de Zijpe ook eigenaar van de daarop afgebeelde gebouwen waren. Bij die speurtocht in de archieven in Alkmaar, Haarlem en op

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2011 | | pagina 10