i! weer iemand heen om ze te laten zakken, te doven en bij te vullen met olie. De wissels werden gesmeerd met afge werkte motorolie uit garage's in de omtrek. De communicatie tussen de stations, betreffende veiligheidsberichten, werd met de telegraaf onderhouden. Een nieu we, moderne seinpost kwam in 1957 eerst in het oude station te staan en werd na voltooiing van het nieuwe station, daar geïnstalleerd. Zo kon men op 26 november 1967 om twee minuten vóór acht de eerste trein verwelkomen. Deze seinpost heeft achtendertig jaar dienst gedaan. In het oude station kon men ook een con sumptie gebruiken. Tevens beheerden de restauranthouders de fietsenstalling en repareerden ze fietsen. De laatste uitbater van het restaurant in het oude station was Kees Vos, uitbaters die hem voorgingen waren onder andere Dekker, Prins en Ouwerling. Na de ingebruikname van het nieuwe sta tion was er geen restauratie meer. Op 1 juni 1969 kwam er ook een einde aan het onbegeleid fietsenvervoer per spoor. Twee vormen van dienstverlening hiel den daarmee op te bestaan. Sinds de fiet senstalling geen beheerder meer kent is het een rommeltje met de fietsen op het station. Links: Het oude en nieuwe station naast elkaar Op 1 juni 1969 kwam er een einde aan het rijwielvervoer. Siem van der Boom en Gerrit Snip met de laatste onbegeleide fiets. I

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2008 | | pagina 21