danste als een kikker, en gloeide van de hem thans aangedane vernedering.' (Het waren zeer juiste woorden, zei de vol gende dag meester Beunder, want door omstandigheden kunnen dingen via het gevoel bijna mensen worden, bijna, wel te verstaan. En hij gaf een voorbeeld. Hij moest ineens aan Lindbergh denken, de Amerikaan die met zijn Spirit of St. Louis in 1927 als eerste over de Atlantische Oceaan was gevlogen: 'Toen de dappere Lindbergh zijn vliegtuig op Le Bourget, bij Parijs, aan de grond had gezeten door een radioverslaggever was besprongen zei hij, terwijl de rechter wijsvinger in de richting van de Spirit of St. Louis was gericht: 'wij hebben het gehaald'). O.K., intussen: beheersen wij ons! Beper ken wij ons tot de mededeling dat die twee waaghalzen en dat gifgroene onder deurtje Reims op tijd haalden, Greno- ble op tijd haalden, de Franse Alpen de baas bleven, binnen de onbarmhartige limiet voor 4000 loodzware kilometers in Monte Carlo arriveerden, een krans omgehangen kregen, een certificaat van zeer grote verdienste in ontvangst moch ten nemen. Kees, Toon en de Groene waren gedurende een flinter tijd interna tionaal nieuws. Want dit had echt hele maal niemand voor mogelijk gehouden. En als bij de parade van de helden over de Promenade des Anglais de kleine Groene passeerde zwol het applaus aan. Kees en Toon rustten uit, deden er vol bra nie nog een schep bovenop door op hun terugtocht nog even in Zwitserland de SintGothardpas te ronden, en arriveer den in Schagen. Aldaar wapperden de vlaggen, er was gejuich, er was muziek, er waren toespraken, er waren cadeaux. Waarna Schagen langzaam de aange name rust hervond die met uitzonde ring van de donderdagen zozeer bij haar paste. En waarna Kruit en Van Kampen met nog zelfverzekerder moed het leven tegemoet spurtten. Van Kampen, thans alom bekend, mocht van zijn krant grote stukken gaan schrijven. Omdat hij zich niet los wist te scheuren van een beto verende herinnering schreef hij er een jeugdboek over: Het grote Rallye-avon- tuur. 't Werd vervolgens met rode oren gelezen door bijvoorbeeld Jaap van der Pijl, Johan de Nijs, Klaas Middelbeek, zeggen we nu maar, Rien Schroevers. Hij schreef er haastig een tweede jeugd boek achteraan, Van Kampen, 't Jutters- jong, het speelde in Den Helder, haast op iedere pagina hoorde je de zee tegen de basaltblokken schuren. Kruit op zijn beurt, inmiddels aan het hart gedrukt door de Nederlandse FIAT-importeur J. Leonard Lang, begon zijn kleine gara- getje aan de Nieuwstraat te verfraaien, en hij huurde een showroomruimte aan de Molenstraat. Het was de ruimte die later zou worden benut voor de drukkerij van de firma J. E. L. van Ketel. Ik weet overi gens nog precies hoe daar op een dag een nagelnieuw FIAT vijfhonderdje naar bin nen werd gereden, ditmaal donkergroen. Ik zie Kruit zielstevreden naar het 500-je kijken. Ik open de deur. Ik zeg wie ik ben, die schooljongen op de foto. (Maar Kruit weet het allang)Ik zeg, dat ik graag een reclameboekje zou willen hebben, want ik spaar reclameboekjes van auto's. Kruit zegt, dat zo'n boekje een brosjure heet. Hij zegt, dat hij er mij twee meegeeft, één voor mijn vader, die de bladzijde over de FIAT Balilla maar eens aandachtig moet lezen. Hij informeert of ik weet waar hij het over heeft. Ik zeg 'ja, meneer Kruit, over een grotere FIAT, en het is natuur lijk nogal een verschil, een motorinhoud van 570 ofvan 1000 cc!' Kruit kijkt mij scherp en verbaasd aan, hij verschuift enigszins de alpinopet, hij zegt 'aha, wat hoor ik daar, dat is wérkelijke belangstel ling, dat verandert de zaak! Kom jij maar es mee, dan gaan we samen eens naar zo'n 500-je kijken, en let maar eens op, zo'n 500-je barst uit z'n voegen van de originaliteit. Weet jij bijvoorbeeld hoe dat motorkapje open gaat?' (Ik wist het, ik had het al eens gezien, niet naar boven, maar naar voren, en de scharnieren zaten

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2004 | | pagina 11