here. Deze j bakkers, jelfabriek, die zen produ- als architect, ïin, en in de door hem ont- nkelma over nam de zaken na enkele dernisering sn nieuw rondborin- nstallaties. Uit ;en bloeiend eotechnisch p heden actief nkelma. Reselada) te Sneek, was mkelma zal en hebben steenbakke rij kas waar- coop van de kwam in mei woonde op tovember jn geboorte- ngrond :k 871 vroegen vormde kerk van het Pro- ït op de ker- mmingom 2 West-Friese bedijking 1456 was de rdijken na de m de verstevi- zeewering, zo en. kerkvoogden lan Asjes als Lankelma, cker om de iken. ma het recht deel van de De betaling moest plaatsvinden in tien achtereenvolgende jaren in gelijke termij nen van ƒ150,--. De eerste vervaldag was 1 november 1871 en de laatste 1 november 1880. De wijze waarop de grond moest wor den afgegraven, beginnend bij het Zee- gebuurte, werd zeer gedetailleerd in het contract beschreven. Ook waren er regels over de wijze van effenen van het afge graven deel en het talud van de dijk. De rijweg over de kruin van de dijk mocht onder geen beding versperd worden. De koper mocht een deel van het afgegra ven terrein gebruiken om daarop de voor de verwerking noodzakelijke opstal len te plaatsen. Deze moesten echter na afloop van het contract worden wegge ruimd, tenzij de koper ook nog het laat ste deel van de strook grond langs de dijk, dat niet onder dit contract viel, wilde afgraven voor 50 cent per strekkende el (=meter). Lankelma pakte de zaak voortvarend aan. Aan de Oudedijk werden twee steen ovens gebouwd met daarbij ruimte voor de opslag van turf, stalruimte voor paar den met hooiopslag en haaghutten om de stenen te drogen alvorens het bakproces kon beginnen. Voor de aanvoer van klei en de afvoer van de stenen werden er kruiwagens, ver schillende boerenwagens en driewie- Ierkarren aangeschaft. Voor het vormen van de stenen kocht hij de, voor die tijd, modernste apparatuur. De machines en gereedschappen werden gefinan cierd door de Purmerender koopman Jan Christiaan Benit. Lankelma zal haast gehad hebben want het seizoen dat begon in april zou in oktober al weer afgelopen zijn. De overi ge maanden was het te nat en te koud om een goed product, dat grotendeels in de open lucht werd gemaakt, te fabriceren. Hoe worden bakstenen gemaakt? De afgegraven klei moest eerst soepel gemaakt worden door het te kneden onder toevoeging van water. Dit kneden werd aanvankelijk door mensen met de voeten gedaan, hetz.g. treden. Later deed men dit met paarden en een kar en sinds de 18e eeuw met een kleimolen die eerst door paarden en later door stoomma chines werden aangedreven. Een goede menging is belangrijk voor een betrouw bare kwaliteit. Oorspronkelijk werden de stenen gevormd door ze te kneden met beide handen op de vlakke grond, dus zonder gebruik te maken van gereedschappen. Men liet ze ter plaatse drogen. Pas veel later werd de vormgeving verbeterd door het gebruik van een houten raam. Dit raam werd op een met zand bestrooide vloer geplaatst en handmatig met klei gevuld. Om te voorkomen dat de klei aan het raam kleefde werd dit doornat gemaakt en na elk gebruik goed schoon gemaakt. Een volgende stap in de ontwikke ling was de invoering van de vormbak, die heden nog steeds in gebruik is. Deze steenvormen, aanvankelijk voor een steen, werden gemoderniseerd en geschikt gemaakt voor het gelijktijdig maken van meerdere stenen. In de 19e eeuw werd het vormproces gemechaniseerd door uitvindingen als de strengpers door de Duitser C. Schlickeysen in 1856. Met een worm wiel werd van de voorbereide klei een streng gemaakt waarvan meteen draad snijder stukken werden afgesneden die pasten in de steenvorm. In Schagen was een dergelijke door paarden aangedreven machine in gebruik. De klei in de vorm werd na het aandruk- 'Op het zetveld' Schoolplaat van C. Jetses.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2004 | | pagina 7