:nstvan de irenzoon auwd had. edrijfaan de e naam van oeger com- s hij ook n metselaar. ,n Ben van ;straat en Later deed ie garage de komst rvoor hij Hoe ging het in de garage en wie werkten er in 1940? Wel het viel me direct op dat er zoveel bekende namen voorkwamen, althans zonen van bekende Schagenaars. Hannie Holema, zoon van majoor Holema, hoofd politie. Tonnie Flapper, zoon van agent Flapper. Rien van Haren, zoon van agent van Haren. Rein van Haren, idem. Theo Gor ter, zoon van accountant Gorter. Ja, de garagewereld was sterk in opkomst en het technische werk, vooral aan auto's was erg populair, dus wilden veel jongens graag monteur worden. De werkplaats was goed bezet, veel werd toen nog hand matig gedaan. Chef monteur was Klaas Leeuwenkamp, hij woonde naast de garage en het werk was zijn hobby. Een voorbeeld: Toen Schagenaar Gerrit Bras het vlieg veld in Leeuwarden met spoed moest aanleggen met 50 kiepwagens, reed hij met zijn auto's zo lang mogelijk door. In die tijd gebruikten de motoren veel olie en op 't laatst werd afgewerkte olie bijgevuld tot het niet meer kon. Dan kwam de chauffeur 's avonds met de auto naar Schagen en Leeuwenkamp plaatste 's nachts met een helper een ruilmotor in de auto, zodat deze 's morgens vroeg weer naar Friesland kon. En als u nu denkt dat het duur betaald werd, vergeet het maar. Overwerktoeslag bestond nog niet en de klant betaalde hetzelfde tarief als overdag, namelijk chefLeeuwenkamp 1,00, de ie monteurs Jaap Appel en Koen de Boer 0,80 per uur en de hulp monteurs nog minder. In de garage werden de motoren gerevi seerd en klaargemaakt voor vervanging in de auto's. Dit werk werd graag gedaan en was echt vakwerk: motor demonteren, onderdelen schoonmaken, cilinders uit boren en slijpen, soms voorzien van nieuwe cilinderwanden, de lagers opvul len en weer pas maken, de kleppen slij pen, dan de motor weer in elkaar zetten en proefdraaien. Ook had Blaauboer een carrosserie afde ling aan de Nieuwe Laagzijde en ook daar werd goed werk geleverd door Willem Kossen en Jan Smit. Alle melkwagens van de C.Z. Lutjewinkel werden daar opge bouwd, maar het mooiste vakwerk was het vervaardigen van de grote 'papwa gens', waarmee de producten van de fabriek door het hele land gebracht wer den. Kossen stond zo in de gunst van directeur G.Nes, dat die eens maanden wachtte met de opbouw tot Kossen, na ziekte, het werk weer kon doen, geen ander kwam eraan. Voetballen op het S.R.C. terrein Als het ware tegen de carrosseriewerk plaats lag het veld van de voetbalvereni ging SRC Daar gingen we tussen de mid dag vaak voetballen met de schapen, die het gras kort hielden, op de achtergrond. Nooit zijn we weggestuurd, maar als tegenprestatie hoorde SCR niets van ons, wanneer er tijdens een wedstrijd eens een ruitje van onze werkplaats sneuvelde. Naast de garage woonde dus Klaas Leeuwenkamp, aan de rechterzijde ver der de loodgieter Schoen en steenhouwer De papwagens, die speciaal gebouwd werden voor de zuivel fabriek in Lutjewinkel, waren de trots van de carrosserieafdeling. 19

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2003 | | pagina 21