foto rechts: Drukkerij Trapman ging met de tijd mee en werd specialist in het drukken van ket tingformulieren. Het bedrijf werd voortgezet door de heren Keesman en De Raadt. In 1970 fuseerde het bedrijf met het Amster damse bedrijf Bussy en kreeg het de naam De Bussy Trapman. Aanvankelijk werd er nog uitgebreid in Schagen maar de mogelijkheden aan de Laan waren te beperkt. In Heerhugowaard werd een bedrijfshal aangekocht. De volledige productie werd overgeplaatst naar de nieuwe hal die in 1974 in gebruik werd genomen. Na een nieuwe fusie kreeg het bedrijf de nieuwe naam De Bussy Ellerman Harms en is de herinnering aan Trapman verdwenen. Jan Trapman Bij de bouw van de nieuwe drukkerij werden er aan weerszijde van de entree twee beeldhouwwerkjes aangebracht van de hand van de beeldhouwer Jan Trapman. Jan Trapman was op 4 februari 1879 geboren in het Zeeuwse Scherpenisse. Zijn ouders waren Michiel Trapman en Adriana Donkersloot. Na zijn opleiding aan de Akademie voor Beeldende Kunsten in Antwerpen woonde en werkte hij enige jaren in Antwerpen, Den Haag en Middelburg. In 1905 vertrok hij naar Amsterdam waar Het allegaartje van pandjes waar Piet Trapman zijn carrière begon werd vervangen door deze moderne drukkerij. hij in de jaren twintig en dertig behoorde tot een groepje beeldhouwers dat aanvullend werk mocht leveren op het grotere werk van Hildo Krop, de beeldhouwer van de Dienst der Publieke werken. Jan Trapman had een uitgesproken voorkeur voor het dier als onderwerp en was dan ook veel te vinden in Artis waar voorbeelden te over waren; maar ook de techniek sprak tot zijn verbeelding. In Amsterdam was men in de jaren twintig begonnen met de aanleg van de Ringspoorbaan welk werk in 1933 stil kwam te liggen door de economische crisis. Inmiddels waren er al verschillende viaducten klaar gekomen die versierd waren met sculpturen o.a van de hand van Jan Trapman. Het betrof hier technische onderwerpen die op de spoorweg betrekking hadden zoals locomotieven, isolatoren, energie (een fluitketel waaruit een stoomwolk in de vorm van een figuur oprijst) en nijverheid (een stoere man met hamer en raderen). Na de oorlog werden de viaducten afgebroken en het beeldhouwwerk werd opgeslagen. Na een langdurige discussie zijn enkele van deze sculpturen geplaatst in de gevels van Nieuwe Hoogstraat 12, 14 en 16 in Amsterdam. Jan Trapman overleed in Amsterdam op 11 september 1943. 14

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2003 | | pagina 16